The Case 2013: Hoe Thomas Marzano zijn eigen succesvolle online brand schiep en wat dat opleverde voor zijn werkgever

Vorig artikel Volgend artikel

Het NIMA organiseerde op 15 oktober ‘The Case’; een congres over de werkelijkheid van online marketing. De bijeenkomst heet niet zomaar ‘The Case’. Verschillende geslaagde online marketing voorbeelden kwamen voorbij. Namens Dutch Cowgirls was ik aanwezig bij een aantal sessies: vandaag post ik een verslag van The Case van Thomas Marzano.

The Case 2013: Hoe Thomas Marzano zijn eigen succesvolle online brand schiep en wat dat opleverde voor zijn werkgever

Fanatieke Twitteraars kennen hem sowieso: Thomas Marzano, Global Head of Brand Communication Design bij Philips Design, is een van de meest invloedrijke tweeps van Nederland. Hoe kreeg hij dat voor elkaar?

Voor Thomas begon het allemaal in 2010 met een persoonlijke uitdaging. Hij vroeg zich af hoe je een merk digitaal kon activeren. Aangezien hij dat niet kon doen met Philips, besloot hij zichzelf om te dopen tot brand. Zijn doel was om een erkende autoriteit op het gebied van design te worden om zijn carrière verder te ontwikkelen.

En dat is gelukt. In plaats van een logo gebruikte Marzano een goede foto van zichzelf. In Wordpress bouwde hij een eenvoudig site’je als landing page voor zijn eigen content. Thomas definieerde voor zichzelf een aantal onderwerpen waarover hij blogde (en waarover niet) en ontwikkelde zich tot curator op deze onderwerpen met elke dertig minuten een tweet. En: hij begon te reageren bij anderen.

Binnen een jaar ontplofte het merk Marzano; werd hij opgepikt door media met reposts en interview-aanvragen. Thomas ziet als belangrijkste succesfactoren voor zijn geslaagde missie:

  • Hij is benaderbaar. Mensen die wilden klagen over Philips richtten zich tot Marzano, omdat de drempel daartoe lager was.
  • Hij is een mens. Thomas gaf het bedrijf een persoonlijk gezicht met zijn eigen online aanwezigheid. 

En wat leverde het op voor Philips? Marzano’s persoonlijke uitdaging gaf hem, en daarmee Philips, een podium. Overal waar Thomas komt, mag hij spreken over zijn werk (over zijn social media kennis gaat het niet eens). En doordat Thomas zich zo benaderbaar opstelt, heeft Philips een aantal interessante samenwerkingen kunnen aangaan.

Een grote pluim valt uit te delen aan Philips in dit verhaal. Het concern was innovatief genoeg om een van hun medewerkers zijn gang te laten gaan in 2010. Mede door dat vertrouwen slaagde Marzano’s experiment en profiteerde Philips er zelf ook van.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies