Waardekaart: transparantie in geldstromen ASN Bank

Vorig artikel Volgend artikel

Geblinddoekt in China neergezet worden zonder dat er een gids of tolk in de buurt is? Dat is een beetje hoe het voelt wanneer je in gesprek bent met iemand van de bank. Laat staan hoe het zou voelen wanneer je als argeloze banken leek de wereld achter de schermen probeert te begrijpen. Spaargeld dat weer geïnvesteerd wordt, hypotheken die verpakt worden en beleggingen in fondsen gestopt worden om meer op te leveren dan er ingestopt werd. Groeien de vraagtekens al? Dat het voor velen zo onbegrijpelijk is, betekent ook dat er weinig vragen gesteld worden over naar welke fondsen het geld gaat. Weet je dat wel, dan is het maar de vraag of je er blij van wordt. 

Waardekaart: transparantie in geldstromen ASN Bank

Geldstromen
Nu denk je misschien goed bezig te zijn door Amnesty, Greenpeace, het WNF of een ander doel te steunen met een jaarlijkse donatie. Blijkt dat je aan de andere kant mee te werken aan fondsen die daar volledig mee botsen. Hoe? Simpel. Gewoon met je maandelijkse spaargeld of hypotheek. Deze fondsen gaan verbazingwekkend vaak naar stimulators van wapens, kinderarbeid, slechte arbeidsrechten en corruptie en doen absoluut niets voor de gezondheid, natuur of klimaatverandering. De Eerlijke bankwijzer liet al zien dat ook grote Nederlandse banken investeren in dit soort zaken.

Criticasters
Als consument kun je tegenwoordig niet kritisch genoeg zijn. Investeren in projecten die ‘bijdragen van een duurzame samenleving’, dat klinkt natuurlijk leuk en aardig, maar wat zijn die projecten dan?  Ondanks dat ASN Bank samen met Triodos het beste uit de bus bij het onderzoek van de eerlijke bankwijzer, komen zij vandaag met een online overzicht van alle projecten ‘Waar(de) op de kaart’.

Hiermee maken ze zo precies mogelijk inzichtelijk waar welke investeringen naartoe gaan en waar het geld vandaan komt: spaargeld, beleggingsfondsen, donaties, sponsoring etc. De projecten zijn opgedeeld in 3 hoofdthema’s: mensenrechten, klimaat en biodiversiteit en kan bijvoorbeeld bekeken worden welke projecten zich inzetten tegen kinderarbeid, wapens of voor de natuur. Alles wordt inzichtelijk gemaakt op de wereldkaart met herkenbare kleuren. Naast inzicht, moet de kaart ook het trotse gevoel onder klanten en daarmee het ambassadeurschap stimuleren.

Crowdsourcing
Een interactieve kaart alleen is natuurlijk niet voldoende om echt te weten waar een bank mee bezig is, bovendien blijft het nog redelijk abstract. ASN Bank houdt daarom regelmatig bijeenkomsten en organiseert twitterchats met fans en criticasters om te praten over specifieke thema’s. De uitkomst van deze (online) bijeenkomsten wordt verzameld en gebruikt om bijvoorbeeld mee te nemen in de beleidsplannen van de bank. Een voorbeeld van zo'n on- en offline crowdsourcing is de ontwikkeling van het mensenrechtenbeleid. 

Het meest interessante van deze activiteiten is misschien wel dat het geen losstaande social activatie is van marketing, social of communicatie, maar dat ook de directie er direct bij betrokken is. Voor klanten en deelnemers is het duidelijk merkbaar dat de activiteiten door de hele organisatie gedragen worden waardoor het ook echt effect kan hebben.

Dan mag bankentaal nog steeds onbegrijpelijk zijn en zullen sommige aspecten niet duidelijk zijn, maar er in ieder geval een gids meegestuurd als je naar China gaat.

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies