De 7 gulden regels voor een succesvolle online campagne

Vorig artikel Volgend artikel

Supermarkten die meer fairtrade producten moeten verkopen, natuurgebieden die moeten blijven en presidenten die verkozen moeten worden. Goede doelen en politieke partijen zetten online kanalen steeds beter in om resultaten zoals deze te behalen. Fouten liggen echter op de loer. Vaak is de urgentie voor het grote publiek niet duidelijk, of probeert een goed doel alleen ‘bewustwording’ te creeeren en krijgt het publiek zelf geen kans om daadwerkelijk in actie te komen. De basis voor de ontwikkeling van een goede online campagne ligt in zeven aspecten. Door deze cruciale eerste stappen van conceptontwikkeling te doorlopen, komt succes binnen handbereik.

De 7 gulden regels voor een succesvolle online campagne

Doelgroep 

De doelgroep is de groep mensen die hun macht gebruikt om het gemeenschappelijke doel te behalen. In sommige gevallen zal dat doel worden behaald als er in print en TV-uitingen aandacht komt voor een bepaalde zaak. In dat geval zijn de media de doelgroep. Het draait er dan om een situatie te creëren waar de media op af zal komen. Bijvoorbeeld middels een schitterende mediastunt, die online op een opvallende manier wordt aangekondigd en die prachtig beeld oplevert op TV, radio of in print media. 

In andere gevallen kunnen burgers de doelgroep zijn. Wellicht vragen zij een kamerlid via Twitter geld opnieuw te alloceren, of eisen ze op de Facebookpagina van een supermarkt meer biologische producten in de schappen. Als je bij deze doelgroep kijkt naar de inzet van je middelen, dan ligt een combinatie van ‘earned’, ‘owned’ en ‘paid’ media op sociale media kanalen meer voor de hand. Het bepalen van de juiste kanalen hangt af van je doelgroep. Het bepalen van de doelgroep is dan ook een onmisbare stap in de ontwikkeling van de campagne.

Target

Wie de doelgroep ook is, een campagne wordt sterk als het glashelder is wie er onder druk wordt gezet. De doelgroep kan zich dan specifiek tot een persoon richten, in plaats van tot een bedrijfsnaam of merk. Bovendien kan een bedrijf zich niet meer schuilen achter hun logo, wanneer er daadwerkelijk iemand zich persoonlijk voelt aangesproken.

Druk

Wat vindt je target niet leuk? Hoe kun je hem/haar onder druk zetten om zich anders te gaan gedragen? Geen enkele organisatie zal het prettig vinden om publiekelijk een merk-risico te lopen. Maar ook het simpele besef dat er veel klanten zijn die om een ander product vragen, zal veel bedrijven in actie krijgen. 

Publiekelijk doen/eisen

Het internet is het eerste medium waar oneindig grote groepen mensen met andere oneindig grote groepen mensen kunnen praten, terwijl de hele wereld meekijkt. Ga na wat de beste manier is om de acties van je doelgroep richting je target zichtbaar te maken. Zet je een teller in, maak je gebruik van de standaard Facebook tellers? Een ander voorbeeld om de grootte van je activisten publiekelijk te maken, is het taggen van je content. Door simpelweg op een tag te zoeken (op kanalen zoals Flickr of Twitter), ziet je targetpersoon en iedereen die op de tag zoekt in één opslag de omvang van de campagne.

Momentum

Je steunbetuiger komt pas in actie als hij voelt dat actie nu nodig is. Wat is de afzienbare periode waar binnen hij aan je campagne mee moet doen? Avaaz is erg goed in het creëren van urgentie. Veel van hun acties duren maar 24 uur en daarmee geven ze hun doelgroep geen tijd om te twijfelen. 

Onenigheid

Het doel van online campagnes is verandering. Wat is datgene waar de doelgroep het over oneens is? Wat precies vragen ze de target om te veranderen? Hoe specifieker en helderder deze onenigheid is, hoe sterker je campagne. Het is bovendien goed een discussiepunt te kiezen waarin zoveel mogelijk mensen zich zullen herkennen.

Termijn

Wanneer wil de doelgroep dat de targetpersoon zijn/haar gedrag verandert? Het helpt als je doelgroep zich een goede voorstelling kan maken van het plaatsvinden van de verandering. Een verandering die op korte termijn mogelijk is vergroot de urgentie van de campagne.

Elevator pitch

Met bovenstaande campagne-elementen kun je de elevator pitch maken voor je campagne: [De doelgroep] gaat [iemand] [onder druk] zetten, doordat ze gedurende [een bepaalde periode] iets [publiekelijk doen] of eisen, omdat ze het over een bepaalde kwestie [oneens] zijn en binnen een [afzienbare tijd] een belofte tot verandering willen krijgen van hun target.

Je campagne is klaar voor het volgende stadium, te weten conceptontwikkeling, wanneer je bovenstaande brackets kunt invullen. Pas dan is het fundament voor een succesvolle online campagne gelegd.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies