Nieuwe online game Het Huis Anubis

Vorig artikel Volgend artikel

Eindelijk is het zover! Wij hebben er lang naar uitgekeken bij Nickelodeon en alle Anubis fans net zo hard. De nieuwe game van Het Huis Anubis is sinds vandaag te spelen.

Sinds vanmorgen hebben we maar liefst al meer dan 3000 spelers mogen verwelkomen in deze nieuwe online 'wereld'. En het aantal groeit in een ontzettend snel tempo.

Voorafgaand aan deze game zijn al 4 games geproduceerd voor Het Huis Anubis. Voor het nieuwe seizoen, dus de nieuwste game, hebben we de keuze gemaakt het over een hele andere boeg te gooien. Het resultaat is een getekende wereld waarin je je eigen club kunt opzetten. De verhaallijn is losgekoppeld van de serie op tv. Je wordt als speler uitgedaagd om met jouw eigen club het mysterie van Mofid te ontrafelen...

Nieuwe online game Het Huis Anubis

De vorige games waren al erg succesvol, maar wij hadden het idee dat Het Huis Anubis online (binnen Nickelodeon.nl) nog veel meer potentieel had. Wellicht heb je een dergelijk bericht ook al zo'n twee weken geleden in Adformatie gelezen.

Het Huis en de geest van Amneris (game 4) kwam uit op een totaal aantal van 167.500 spelers. Ok, dat is meer dan 10% van de gehele kids doelgroep in Nederland. Een spectaculair aantal, wat allemaal op gang is gebracht door de voorgaande games van Het Huis Anubis. Onder onze doelgroep is deze game inmiddels een begrip. Kids zaten letterlijk op nieuwe releases te wachten. Maar toch, perfectionistisch als we zijn, het kan altijd beter! Dus we geven ze een nieuwe game, die nog meer de moeite waard is om te spelen.

Hoe de vorige game er ook alweer uit zag?

screen3

Voorgaande games hadden een fotorealistisch design en warenaltijd direct gekoppeld aan de verhaallijn van de serie op tv. Aan de resultaten zagen we dat veel kids het lastig vonden om op een later moment aan de game te beginnen en/of de ontwikkeling van de game (alle levels) bij te houden. Aflevering 1 t/m 5, waar dan het eerste level over ging, kwam namelijk later niet meer op tv. Naast deze constatering, was ook de stagnatie in groei een reden voor een nieuwe aanpak. Game 3 behaalde nog een aanzienlijke groei in het aantal spelers, terwijl game 4 ongeveer hetzelfde aantal spelers haalde.

Aangezien we zo'n andere aanpak wilden kiezen, hebben we een pitch uitgeschreven. Daaraan hebben diverse partijen meegedaan en we kregen een aantal erg goede, uiteenlopende voorstellen. De Media Monks hebben deze pitch gewonnen en we hebben in samenwerking een absoluut geweldige game neer kunnen zetten. Een echte game.

game1

De ontwikkeling van de 'virtuele' characters, afgeleid van de echte spelers in de serie, was één van de eerste stappen. De reactie van kids alleen al op deze poppetjes was geweldig...  "Ze zijn net echt, ze lijken erop", "Ik wil NUUUUUU spelen! Wanneer kan ik nou? Ik wil NU Nu NU spelen!", "Nienke, je lijkt er wel op. Maar jij hebt wel altijd een vlecht, die kan ik bijna niet zien?!"

players

Inmiddels staat dus een game waarin kids hun eigen club kunnen oprichten via hun clubhuis. In het clubhuis kunnen ze niet alleen nieuwe clubgenoten uitnodigen, maar ook video's kijken, hun trofeeën bekijken, highscores zien, internet bankieren en items kopen in de 'webshop' en berichten lezen over Anubis en de game.

clubhuis

Eerst worden ze het verhaal ingetrokken door een videofragment, ingesproken door één van de spelers van de serie (Nienke / Loek). Daarnaast komen kids regelmatig dagboekfragmenten tegen van Sara. Een vriendinnetje van Mofid van vroeger en iemand die in de serie ook regelmatig een rol speelt.

dagboek1 

Na je bezoek aan het clubhuis kom je in de game zelf terecht. In de eerste aantal kamers wordt uitgelegd hoe alles werkt. Trekken, duwen, muntjes verzamelen, dingen oppakken, etc. Vervolgens kun je gewoon lekker spelen en deze wereld ontdekken. Elke maand komt een nieuwe cluster aan kamers vrij, waardoor kids steeds iets nieuws kunnen doen en kunnen blijven spelen.

Net als voorgaande edities is Rabobank dit jaar opnieuw sponsor van de game. Zij hebben als doel om kids spelenderwijs te leren sparen en betalen. Dit is eigenlijk nog op eenzelfde manier in het concept van de game verwerkt. Je verzamelt muntjes in de game. Deze komen terecht in jouw Rabo Munten Kluis. Je kunt ze gebruiken in de game en/of uitgeven aan items in de 'webshop'. Via je overzicht - die enigszins lijkt op iets van 'internet bankieren' - kun je zien hoeveel je hebt ontvangen en hoeveel je hebt uitgegeven. Dit werkt voor kids erg leerzaam en ze vinden het nog leuk ook.

We hebben de Anubis Game van tevoren uitgebreid met kinderen getest, en voor hen was meteen duidelijk dat Rabobank sponsor van de Game is. Het gegeven dat steeds meer reclame op het internet voor kinderen onherkenbaar is gaat in dit geval dan ook niet op. Nickelodeon streeft er altijd naar onze partners in dit soort projecten een geïntegreerde rol te laten innemen, maar hen wel duidelijk te benoemen als sponsor. Grappig genoeg hebben de kids die aan onze tests meedoen dit dus allemaal meteen door. En "EINDEEEUHHLUK!!:)" kunnen ze nu weer Anubis spelen! Kijk trouwens vooral ook eens op GeheimVanAnubis.com als je meer reacties van kids wil lezen.

Het doorslaand succes van voorgaande jaren heeft ons dit jaar in elk geval doen besluiten extra serverruimte in te slaan zodat we niet onverhoopt op zwart gaan (zoals vorig jaar na de enorme toeloop even het geval was). Gauw naar die site en spelen dus, we zijn ook erg benieuwd naar jullie reacties!

Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies