Social media meer privé ‘ding’ dan werk

Vorig artikel Volgend artikel

Onbegrijpelijke mails vol met cryptische sms- en chattaal, vrienden die continu vastgeplakt lijken te zitten aan hun mobiel, laptop of tablet. Niet meer met elkaar praten, maar wel chatten, zelfs als je in dezelfde kamer zit… De status van N=1 of richten we ons met z’n allen echt volledig op het internet? Ideaal voor zelfprofilering, de maakbare realiteit en meer ‘vriendschappen’ dan je je ooit voor mogelijk hebt gehouden. Het Leefritme Kenniscentrum onderzoekt regelmatig naar de invloed van mobile devices op ons ritme. De stavaza anno 2012.

Social media meer privé ‘ding’ dan werk

Nederlanders zijn ontzettend actief op social media. Ver vooruit ten opzichte van de rest, maar in het verkeer, op straat en in andere alledaagse situaties is hier nou niet heel veel van te merken. Zijn we dan echt alleen sociaal online en wat is hiervan eigenlijk de impact op ons dagelijks leven?

Hooked?
De eerste geruststelling: 72 procent vindt dat hij absoluut nog niet verslaafd is aan het gebruik van social media. Pfieuw! Toch kan de overgrote meerderheid niet meer zonder internet of mobiel. Als dat geen voorteken is voor verslaving… Opvallend is dat er sterk het gevoel heerst dat sommige groepen in de samenleving door de snelle ontwikkeling van smartphones en internet worden uitgesloten. Het gevoel van eenzaamheid redelijk aanwezig door het gebruik van deze devices. Meer dan de helft geeft dan ook aan dat hij meer tijd alleen doorbrengt dan dat zij eerst deden door deze middelen. Het positieve is dat er wel meer verbondenheid gevoeld wordt dan voorheen met mensen die op afstand wonen.

Social media wordt vooral veel gebruikt voor privé dingen. Niet alleen thuis, ook gewoon op het werk. Met name ‘Generatie y’ is in de baas z’n tijd veel op sociale netwerken te vinden. Tegengehouden door de beveiliging op kantoor? Waarom? Lang leve de smartphone of tablet! Generatie X gebruikt social overigens ook heel veel voor het onderhouden van contacten met collega’s of klanten.

We vervlakken zelf niet, maar de media wel!
De ontwikkelingen van internet en mobile heeft volgens Nederlandse consumenten vooral invloed op de media en niet op henzelf. Over het algemeen hebben we nog steeds het gevoel dat we lange stukken en lange zinnen schrijven in plaats van de korte sms-, twitter-, chat- en mailtaal’ die je toch ook wel heel veel voorbij ziet komen. Hebben we nog liever een paar goede vrienden, dan veel oppervlakkige en hebben we geen behoefte aan hulpmiddelen die ons helpen om de informatieoverload te filteren. Aan de andere kant heerst er wel sterk het gevoel dat de media vervlakt: meer van hetzelfde en oppervlakkige berichtgeving van journalisten. Media wordt niet direct intensiever beleeft dankzij het combineren van bijvoorbeeld tv en twitter.

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies