Verborgen boodschap in reclame Hi

Vorig artikel Volgend artikel

Hi introduceert voor het eerst een ‘interactieve commercial’. Een interessante teasende commercial, die mooi in elkaar is gezet, roept mensen op tien 06-nummers te vinden in de film en die vervolgens te bellen. Vijf van de nummers geven kans op een prijs (exclusief Hi V.I.P. membership). Snel zoeken dus!

Verborgen boodschap in reclame Hi


Hi heeft naast dat de commercial op YouTube staat (zie onder), de film ook op de eigen site geplaatst in hoge resolutie. En dat heb je ook wel nodig om de nummers te kunnen vinden. Het verschil tussen de kwaliteit van de visual die bij dit stuk is geplaatst (die van de hoge resolutie film) en de kwaliteit van de YouTube film is behoorlijk groot.


Met zo’n dergelijke actie verwacht je veel exposure op blogs. Die is er inderdaad: om de actie aan te kondigen. Ik had echter wat meer moeite om blogs te vinden waar spoilers stonden. Gelukkig dat de bezoekers op Biertijd.com zo goed waren dit met ons te delen.


Let op: helaas heeft Dutchcowgirls geen spoilerbalkje dus als je het nog spannend wilt houden, moet je niet verder lezen (de 06 nummers zijn gevonden door de lezers van Biertijd. Ik heb helaas maar het geduld gehad voor 3 nummers, er 1 gebeld en niets gewonnen):

**Spoiler**
=====================

1e Kussen rechts op bed (dame rood haar)
2e Ogeschreven in de handen van de jongen
3e Op boom rechts van dezelfde jongen
4e Badkuip rechts
5e Wastafel links
6e Tafel met meisje eraan zitten links
7e Rose doosje rechts op tafel met meisje
8e Op fietsstang rechts
9e Op paal van het bord.
10e Links van de kast en rechts van de tafel in de scene waar dat meisje aan het poetsen is... (maar die schijnt niet leesbaar te zijn)

=====================
**Spoiler**


Waarom ik in de inleiding het woord interactieve commercial tussen aanhalingstekens zet, is omdat dit wat mij betreft geen interactieve commercial mag heten. Er is geen mogelijkheid om direct te interacteren op de commercial (klikken), maar je moet deze bekijken op een site en dan je telefoon pakken. Het is gewoonweg niet mogelijk om het direct vanuit de commercial op TV te zien. Het is daarom wat mij betreft nog steeds een actie die puur via internet plaatsvindt en op TV slechts is bedoeld om promotie te maken voor de SMS bewaarbox. Maar ook daarvoor wordt het TV kanaal niet optimaal gebruikt: er wordt ook geen melding gemaakt van de actie in de commercial, waardoor je nog steeds online advertising (en PR) nodig hebt om de actie van de 06-nummers bekend te maken. Wellicht dat er inmiddels een tag-on op TV is uitgezonden die ik gemist heb, waar wel aangespoord wordt om naar de site te gaan en de nummers te vinden? Wat mij betreft wordt hiermee de waarde van het woord ‘interactieve commercial’ naar beneden gehaald, want dit is niet meer dan een Direct Response Commercial. Bellen naar aanleiding van een commercial is niet nieuw (bel snel en krijg een lening!): het enige is dat Hi er een spelement aan toevoegt, die uiteindelijk via het traditionele tv-kanaal niet eens goed wordt uitgewerkt (geen zichtbaarheid van de nummers op je TV-scherm en geen tag-on om te verwijzen naar de actie).

Een interessantere, écht interactieve tv-commercial, is voor mij de commercial die gemaakt is door Weapon7 voor de introductie van de XBOX 360 in 2005. De commercial bestaat uit meerdere delen en speelt perfect in op de hardcore gamer: de opdrachten zijn echt ingewikkeld en behoorlijk nerdy. Uiteindelijk maakte XBOX ook goed gebruik van alle blogs die er zijn over games en hielpen zelf bij het verspreiden van spoilers. Uiteindelijk leverde dit 1,9 miljoen interactoren op, met 1,7 miljoen via Sky Active A-Z. XBOX maakte direct gebruik van de rode knop functionaliteit waardoor je meteen je antwoorden kon doorgeven. Uiteindelijk leverde dit 50% stijging van aankoopintentie op bij de deelnemers. 34% van de deelnemers vertelde de campagne door aan anderen. Interactieve commercials hebben nog een relatief laag bereik in Nederland (alleen bij UPC en Tele2 is het mogelijk om er één uit te zenden) maar wat mij betreft had Hi pas bij deelname via die kanalen écht pas hun eerste interactieve commercial uitgezonden. Nu vind ik het gewoon een hele goeie virale campagne. Ik ben benieuwd of het nog iets meer gaat rondzingen op blogs, want die potentie heeft het wat mij betreft zeker.


Betrokken bureau’s bij Hi commercial: FHV BBDO, Van Wanten ETCETERA, Lost Boys, Red Urban, X-Ingredient en Skybox.

Karlijn van den Berg

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies