Kids site: Kaatje's wereld, je vindt er vanalles van KetNet

Vorig artikel Volgend artikel

Nu is het eens tijd voor een site met doelgroep kids. Online kidsmarketing is vak apart, met een relatief kleine doelgroep. Maar, daardoor niet minder belangrijk! Voor veel bedrijven is dit gebied een soort constante zoektocht naar hoe kids met internet omgaan en waar ze te vinden online. Het verandert constant. Hopelijk kan ik regelmatig iets meegeven over de insights van dit vak.

Deze keer: Welkom in de wereld van Kaatje... Kaatje is jouw vriendin van KetNet. Tenminste, voor kids dan. Zij is realtime een beetje griezelig (vind ik zelf), maar online ziet ze er erg vrolijk uit. Sinds kort heeft ze haar eigen online wereld, waarin kids zich kunnen vermaken met allerlei content van de series die KetNet uitzendt.

Topper of flopper?

Kids site: Kaatje's wereld, je vindt er vanalles van KetNet

Ik zeg: topper.

De stijl van deze website ziet er super uit en is zeer geschikt voor de doelgroep. De oudervariant van de site is juist lekker overzichtelijk, waar die gericht op kids vooral heel speels is ingestoken. Neem bijvoorbeeld dit serieoverzicht:

kaatje1

Geen explosie van series en teksten, maar gezellig met z'n allen aan de muur. Voor kids t/m 5 jaar uitermate geschikt en bovenal... ze vinden zoiets ontzettend leuk! Zij herkennen karakters aan plaatjes, en natuurlijk niet aan tekst.

Verder is het voor kids heel duidelijk welke content per serie beschikbaar is. Hoewel de navigatie na het kiezen van zo'n karakter niet helemaal overzichtelijk is, kunnen ze voor elke serie ongeveer wel hetzelfde verwachten. Dat maakt alles heel overzichtelijk. Zo heeft elke serie bijvoorbeeld zijn eigen puzzel spelletje:

hocus

Apart om een site te zien met 2 verschillende functionele ingangen, een inspirerende keuze. Als ouders met kids surfen, hebben ze soms wellicht meer behoefte aan overzichtelijkheid in de content, en geen fratsen. Dat krijgen ze op deze site. Vaak is 'voor ouders' overigens meer een stuk tekst over de site en hoe verantwoord deze is - zo ook op de site waar ik voor werk overigens (Nickelodeon.nl). Als de ouders een minder grote rol spelen is hiertegen natuurlijk geen bezwaar, maar voor de doelgroep van Kaatje / KetNet vind ik deze aanpak slim gekozen.

kaatje

Kortom: de site is gebruiksvriendelijk op een paar kleine puntjes na. Visueel is hij erg aantrekkelijk voor kids en de combi ouders v.s. kids is erg goed gemaakt. Neem deze site vooral als voorbeeld, zou ik zeggen :)

Via de MijnKindOnline weblog, kwam ik trouwens op deze site terecht. Hierop wordt vermeld dat de site blijkbaar als één van de doelen heeft om het zelfvertrouwen van kids op te peppen. Moet eerlijk zeggen dat ik het in dit geval met Justine Pardoen eens ben: sinds wanneer is dat nodig? Een bijzonder streven voor een website... Is vermaak en wellicht de (hopelijk) ontstane 'brand engagement' niet genoeg?

Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies