Shocktherapie op de Belgische wegen

Vorig artikel Volgend artikel

Toen ik afgelopen zomer door België sjeesde op weg naar een fijne vakantie zag ik om de zoveel kilometer al behoorlijk shockerende billboards voorbij komen. Ouders die nooit meer op tijd thuis zullen komen voor het eten of kinderen die in een onnatuurlijke houding op de grond liggen, omringd door een plas bloed. De nieuwste BOB-campagne in België doet er nog een schepje bovenop.

Shocktherapie op de Belgische wegen

Via Facebook kan je namelijk je vrienden een overlijdensbericht sturen. Niet van jou, maar van de desbetreffende vriend of vriendin waarvan jij vindt dat hij of zij gevaarlijk en roekeloos rijgedrag vertoond. In het krantenartikel staat dat de bestuurder bij een auto-ongeluk om het leven is gekomen. Ook staan er allerlei persoonlijke weetjes in, zoals de leeftijd van de bestuurder, het automerk en de favoriete stamkroeg. Al deze details moeten het verhaal levensecht maken.

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) heeft de campagne opgezet. Zij vinden dat dronken bestuurders beter vooraf op de feiten gedrukt kunnen worden dan ’s nachts. Het doel is natuurlijk automobilisten die te snel rijden, drugs gebruiken of te veel drinken na te laten denken over zijn of haar gedrag in de auto.

Een behoorlijke confronterende campagne dus. Ik kan me voorstellen dat zo’n bericht in je mailbox je misschien toch even extra doet nadenken bij de keuze een extra drankje te nuttigen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies