Ik deel dus ik besta

Vorig artikel Volgend artikel

Instagram, Twitter, Foursquare, Facebook, genoeg middelen om alles met iedereen te kunnen delen. En dat doen we dan ook graag en véél. Wat we eten, wat we drinken, met wie we dat doen, welke schoenen we uitzoeken en welke gadget we op het oog hebben. Iets niet delen is bijna niet meer mogelijk. Initiative stelt op basis van recent onderzoek dat het delen van merk- en productinformatie een tweede natuur is geworden. 

Ik deel dus ik besta

Niet zo gek want met één druk op de knop heb je weer iets gedeeld. Bovendien is het erg handig om even in je online vriendenkring na te vragen of iets juist wel of niet aan te raden is. Er is altijd wel iemand te vinden die ervaring heeft met een bepaald product of merk. Het media-adviesbureau ondervroeg wereldwijd ruim 4.000 consumenten naar hun online gedrag rondom merken en producten. Meer dan de helft deelt ervaringen over producten en merken online. Dit is echt een automatisme geworden. 

Het nieuwe winkelen 

Ook zien ze dat consumenten eerst het internet afspeuren op zoek naar informatie over producten. Grappig is dat dit niet alleen gebeurt voor grotere aankopen als TV's of voor het boeken van een vakantie, maar ook voor fastfood en shampoo. Eind september bleek ook al uit de Multichannel Monitor 2011 van het Hoofdbedrijfsschap Detailhandel (HBD) dat internet en de sociale omgeving een steeds grotere rol spelen in de aankoop van producten. We zijn -zo lijkt het- continu op zoek naar meningen en ervaringen van anderen. Het HBD promootte eerder al 'het nieuwe winkelen', niet te verwarren met 'het nieuwe werken'. De rol die nieuwe technologieën, internet en mobiele applicaties spelen bij het winkelen en benut kunnen worden door winkeliers. 

Blijkbaar zijn we met z'n allen echte 'zekerheidszoekers'. 'Better safe than sorry', of dit een miskoop echt voorkomt? Je hebt in ieder geval wel meer meningen en ervaringen om een oordeel te vellen. Al maakt dit de beslissing soms ook een stuk moeilijker. 

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies