Nieuw stijlvol online foodmagazine: Culy

Vorig artikel Volgend artikel

Gisteren was de officiële lancering van het nieuwe online foodmagazine: Culy. Een stijlvolle site vol inspirerende foto's en gerechten. Wanneer je naar de site kijkt, word je spontaan blij en zou je willen dat je de geuren op kon snuiven van hetgeen je op de site ziet. Geen opsomming van enkel recepten, maar culinair breed. Weergegeven in mooie sprekende beelden, video's, originele en verrassende stukken en bovendien een mooi design.

Nieuw stijlvol online foodmagazine: Culy

Qua look & feel weet Culy iets vernieuwends neer te zetten. Herkenbaar in de stijl van Froot. Want ja, na de komst van NSMBL enkele maanden geleden, is ook Culy nieuw in de 'Froot-familie'. Deze keer geen design, media en fashion, maar food design. Een online culinair platform, met de uitstraling van een high-end culinair print magazine als ELLE eten, Delicious en Foodies. Monique van Loon, een van de oprichters van Culy geeft een kijkje in de keuken van het ontstaan van de nieuwe site.

Op het juiste moment, op de juiste plaats

Het ontstaan van Culy was een kwestie van het op het juiste moment, op de juiste plaats zijn. In een gesprek tussen een van de oprichters van Froot, Slaven Mandic, en Monique kwam naar voren dat Mandic met het idee rondliep het concept van Froot te vertalen naar een foodmagazine. Dit terwijl Monique zich sinds een halfjaar aan het focussen is op culinaire journalistiek. "We zijn het idee daarna verder gaan uitbouwen met de twee compagnons van Slaven; Niels en Sander. De afgelopen weken is er flink gebouwd en content geschreven, en gisteren (22 augustus) zijn we live gegaan," aldus Monique. En dat is terug te zien. Op de site staan nu al meer dan 70 posts. 

Schermafbeelding%202011-08-22%20om%2022.18.35

Content

Monique laat zich zelf inspireren door honderden websites en blogs. Zowel Nederlandse als buitenlandse blogs. Kleine blogs van thuiskoks, maar ook de blog van Martha Stewart. Niet alleen foodblogs ook designsites met bijzondere verpakkingen, winkels en restaurants. Bijzondere vermelding krijgen sites als Pinterest.com en Weheartit.com. De content verzamelt Monique van het web. Ze benadrukt dat de kwaliteit hoog moet liggen: "Alleen hele originele onderwerpen met het mooiste beeldmateriaal haalt de site." Bedoeling is dat er ook eigen content gemaakt gaat worden zoals productreviews, restaurantrecensies en eigen recepten. 

Ambitie 

De ambitie is om mensen met Culy te inspireren en te vermaken. Het eerste doel: een miljoen unieke bezoekers per maand. Met de formule richten ze zich op een brede doelgroep. "Iedereen met een gedeelde passie voor eten en drinken." Het online magazine wordt nu al erg goed ontvangen, dit is ook terug te zien op Twitter. Monique geeft aan: "We zijn pas net live gegaan, maar iedereen is razend enthousiast en prijst vooral het design en de onderwerpkeuze van de content. Het leukste is om reacties te lezen als 'ik ben helemaal niet zo'n chef, maar word hier helemaal blij van' of 'ik heb meteen zin om dit recept uit te proberen!'.   

Schermafbeelding%202011-08-22%20om%2022.18.471

Community 

Op de foodsite zelf is geen ruimte om te reageren, zelf recepten te plaatsen of bijvoorbeeld een lijst van favoriete recepten te maken. Twitter, Facebook en Bloglovin worden ingezet om de community rondom Culy te bouwen. Daar kunnen mensen suggesties, meningen en reacties kwijt. Hier verwachten de oprichters veel van. "Ik verwacht hier heel veel van, zeker omdat je bij zustersites Froot.nl en NSMBL.nl ziet dat dit superhard gaat. Mensen delen extreem veel, zijn dol op ‘liken’ en reageren in grote getale. En dat is natuurlijk precies wat we willen zien: wij halen onze inspiratie daar ook weer uit en springen in op de behoefte van mensen. Dat heb ik meegenomen van Girlscene.nl (mijn vorige grote project): doen wat het publiek leuk vindt is echt het toverwoord," zegt Monique.   

Wake me up

Monique is een echte foodfan. Ze is 's nachts voor veel verschillende gerechten wakker te maken. Een aantal van haar persoonlijke favorieten zijn: biefstuk met bearnaisesaus, Eggs Benedict, sushi en een goede clubsandwich. "Maar zo kan ik nog uren doorgaan," vertelt Monique.  

Schermafbeelding%202011-08-22%20om%2022.19.07
Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies