Is jouw website Google Panda-proof?

Vorig artikel Volgend artikel

Door de Google Panda update is de hele online wereld in rep en roer. Er zijn al veel feiten bekend rond de update, maar het precieze nieuwe algoritme van Google weet niemand. Wat is er al wel bekend en zijn er al bedrijven 'Panda-Proof'?

Is jouw website Google Panda-proof?

De Google Panda update (ook wel Google Farmer update) heeft plaats gevonden in februari van dit jaar. 12% van de zoekresultaten is aangepast. Dit geldt met name voor resultaten die op pagina 1 staan. Reden voor deze grote verandering in algoritme van Google is het willen bieden van een betere kwaliteit van zoekresultaten. Websites die artikelen overnemen, slecht geschreven zijn of alleen maar links aanbieden zullen niet langer in zoekresultaten weergegeven worden.

Het klinkt als een logische gang van zaken, maar deze update heeft een enorme impact. Google geeft niet veel details prijs, maar er kan wel informatie gehaald worden van hun Webmaster Central Blog. In een blogpost schrijft Amit Singhal, software engineer bij Google, over een aantal vragen die je je over je website zou moeten afvragen om de Panda update goed te kunnen doorstaan. Deze vragen worden gezien als hints en zijn dus een goede leidraad. Zijn blogpost is hier te lezen.

Een veelgenoemde markt die problemen zou kunnen ondervinden van de Panda Update is die van de affiliate marketing. Deze markt, gebouwd op het overnemen van content en doorlinken naar websites, zou met name uit de zoekresultaten gewist kunnen worden. Voor affiliate marketeers gelden de tips van Singhal nu als gouden handboek. Een website moet nu draaien om originele content; alleen feeds en links plaatsen is niet meer genoeg.

Denian Wielhouwer, eigenaar van affiliate marketing bedrijf Pagerank Eleven, zegt niet bang te zijn voor de update. De nieuwste website uit handen van het bedrijf is www.parkerenluchthavenschiphol.nl en is helemaal ingericht voor de update. Klakkeloos doorklikken is er op deze site niet meer bij. De website vergelijkt alle parkeerplaatsen rond Schiphol met elkaar op het gebied van prijs, afstand en extra services. De unieke content wordt in dit geval dus gevormd door een objectieve kijk op de markt te creëren. Ook is er een mobiele site gemaakt en is er extra gelet op de code. Allemaal voorwaarden om de update te doorstaan.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies