Mobile en social networking belangrijkste trends in gaming

Vorig artikel Volgend artikel

De console krijgt steeds meer concurrentie van online games die op hunbeurt steeds serieuzer worden. Het traditionele verkoopkanaal, de retailer, wordt steeds minder belangrijk. Dit dwingt ontwikkelaars om op een andere manier na te denken over het vermarkten van de games. Iets waar ze niet direct mee bezig zijn. Twee dagen lang staat de Utrechtse Jaarbeurs in het teken van de mogelijkheden voor ontwikkelaars tijdens het 'Dutch festival of Games'. Thomas Lee, chief revenu officer van MMO Traffic, ging in een kort interview in op de trends van dit moment. MMO-games. Massive Multiplay Online games. Spellen die je meenemen naar een andere wereld en waar je tegenspeler iemand is die in dezelfde kamer kan zitten, maar ook aan de andere kant van de wereld. 

Mobile en social networking belangrijkste trends in gaming

Gaming & adverteerders 

MMO games maken winst dankzij advertenties en microbetaling voor bijvoorbeeld levels en credits. Thomas Lee geeft aan dat hij geen voorstander is van in-game advertising. Net als bij alle andere vormen van platte reclame wordt dit als ongewenst ervaren door de gebruiker. Meer ziet hij in branded content waarbij een adverteerder een level claimt. Mits natuurlijk goed uitgevoerd. Lee noemt als voorbeeld dat ze in een van de games een level hebben gecreeërd in samenwerking met een winkel. Hierbij hebben ze een daadwerkelijke shopervaring neergezet waarbij de spelers taken uit moesten voeren die te maken hadden met de winkel. 

Groot voordeel van online gaming is dat de demografische gegevens heel goed inzichtelijk gemaakt kunnen worden. Per game kan via de statistieken direct bekeken worden in welk land of in welke stad iemand zit en waar hij of zij op klikt. Interessante data voor het vermarkten van online games. Ondanks dat Nederland een klein land is, ziet Lee veel potentie in ons land. Nederland staat bijna altijd in de top van gebruikers, we zijn veel online en zijn erg actief op sociale netwerken. Bovendien spreekt een relatief groot deel van de Nederlanders Engels. Games zijn veelal Engelstalig, maar dit vormt voor ons geen belemmering.

Mobile & social 

Mobile en social networks zijn ook bij online gaming de trendwoorden van dit moment. Lee geeft aan dat mobile gaming veel mogelijkheden biedt voor ontwikkelaars. Gebruikers kunnen ieder moment van de dag via hun smartphone of tablet gamen, ze zijn niet meer aan huis gebonden. Daarnaast is dit ook een uitdaging voor ontwikkelaars omdat een game er heel anders uitziet op een klein scherm en ook aan totaal andere eisen moet voldoen. Social gaming via netwerksites als Facebook bieden daarnaast ontzettend veel potentie. Dergelijke netwerksites zorgen ervoor dat games steeds toegankelijker worden voor het algemene publiek. 

Gaming & TV

In het stuk van Dutch Cowboys over 'Dutch festival of Games' kwam al naar voren dat er vanuit de televisiebranche veel animo is voor de mogelijkheden van online en mobile gaming. Een trend die Lee aanwijst als een belangrijke ontwikkeling voor de komende jaren. Films worden vertaald naar games om de doelgroep nog meer te betrekken bij het verhaal en ook voor langere tijd aan zich te binden. TV programma's kunnen de kijker tijdens een (live) uitzending bij het programma betrekken, maar ook interessante content aanbieden als een seizoen is afgelopen. Hierdoor hoeft een programma de aandacht van de kijker niet te verliezen in deze periode van luwte. Zowel Endemol als MTV hebben al een eigen tak gericht op games. Waarbij Endemol zich toelegt op branded games gekoppeld aan producties en MTV in samenwerking met Arcade op 'serious' gaming, het aanbieden van games via de website. 

Bubbel? 

Gaming is razend populair en sommigen spreken ook hier over een mogelijke bubbel. Lee gelooft echter 100 procent in de kracht van online gaming. Volgens hem staat de branche nu nog aan het begin van een grote ontwikkeling.  

Thomas Lee is in zijn funcrtie verantwoordelijk voor het binnenhalen van budget voor het bedrijf. MMO Traffic is een soort makelaar tussen ontwikkelaars en websites waar de games worden gepubliceerd. Een game traffic company met ruim 3 miljoen bezoekers per maand. Het bedrijf springt in een gat dat de ontwikkelaars zelf maar moeilijk kunnen dichten. Zoals Reinout Te Brake, oprichter van MMO traffic zei eerder deze week tegen nu.nl "We zijn sexy voor investeerders" 

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies