Piccolo Picture Books: voorloper in digitale prentenboeken

Vorig artikel Volgend artikel

Piccolo Picture Books is inmiddels een half jaar bezig met een innovatief avontuur rondom digitale prentenboeken voor kids op de iPhone en iPad. Wat begon met een vijftal prentenboeken, zal zich binnenkort uitbreiden naar een eigen digitale bookstore.

In samenwerking met Mobile Generation (slogan: “put your brand in their pockets”), groeit het digitale contentaanbod van de uitgever steeds verder. Een goed moment om de initiators eens aan de tand te voelen in een interview.

Piccolo Picture Books: voorloper in digitale prentenboeken

We spraken Lisa van den Herik, Business Development Manager bij Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum, en Ron Vrijmoet, Managing Partner bij Mobile Generation. Al vrij snel is duidelijk dat iedereen aan tafel een passie heeft voor het onderwerp: waardevolle producties voor kinderen maken. En in dit geval gaat het om digitale prentenboeken.

Waarom zijn Mobile Generation en Piccolo Picture Books hiermee begonnen? Van den Herik en Vrijmoet vertellen dat ze een half jaar de sterke overtuiging hadden dat de markt klaar was voor het lanceren van deze vorm van prentenboeken. Het basismateriaal is in grote getalen beschikbaar en de mobiele/tabletmarkt was er ook eindelijk klaar voor, door de juiste uitvoering en toepassingen. Voornamelijk vanuit Apple.

32

"Unieboek | Het Spectrum heeft altijd al geïnvesteerd in innovatieve mobiele toepassingen, zoals bijvoorbeeld een project van jaren geleden al met i-mode en mobipocket. De iPad lijkt echter betere uitgangspunten te bieden voor uitgevers.", vertelt Van den Herik. Ook van dit project stond natuurlijk niet van tevoren vast of het een succes zou worden. Maar, zowel Vrijmoet als Van den Herik vertellen enthousiast over het succes van de huidige onderneming. Het lijkt een goed lopende business, interessant genoeg om volop plannen te maken voor de toekomst.

Piccolo Picture Books is onderdeel van het Vlaamse bedrijfopgezet door Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum, onderdeel van de Vlaamse Lannoo groep en een top 3 uitgever één van de grootste algemene uitgevers in het Nederlandse taalgebied, maar minder groot daarbuiten. De uitgeverij had voorheen een kleinere afzetmarkt: "Digitaal uitgeven maakt de internationale distributie van content geveel makkelijker. Wat anders is dan bij print, is dat je veel meer inspanningen moet verrichten op het gebied van marketing." vertelt Van den Herik. "De prentenboeken kunnen vrij makkelijk ook in andere talen worden uitgebracht. Dat maakt de afzetmarkt ineens veel groter. Hoewel onze boeken een erg Europees karakter hebben, merken we dat de wereld tegenwoordig meer open staat voor content uit andere werelddelen."

30

De verhouding van afzet in Nederlands versus andere landen is op dit moment 70% tegenover 30%. Maar volgens de makers is dit vooral afhankelijk van marketing en promotie in de lokale markten. "Zodra we de apps actief promoten, zien we een stijging in de verkopen van de boeken. Ook in de VS, terwijl er naar schatting meer dan 310.000 Engelstalige prentenboeken voor kids op de markt zijn."

Vrijmoet haakt daarop in: "De kwaliteit van het beeldmateriaal is echt de kracht van deze prentenboeken. Die heeft in andere landen ook een hoge aantrekkingskracht, ondanks het feit dat de tekeningen behoorlijk arty zijn." Over de vertaling van content geeft hij nog aan: "Wat wel een grote uitdaging bleek zijn de gesproken teksten en dan met name de ‘leren lezen’ functie waarmee een gebruiker kan meelezen met de gesproken tekst. In andere sectoren, zoals TV, weten makers dat dit een lang traject kan zijn, maar in de digitale sector wordt dat nogal eens onderschat. We hebben daar een behoorlijke klus aan gehad, maar nu het eenmaal staat (inclusief de juiste partners) kunnen we ook dit deel van het proces vrij snel doorlopen."

De strategische keuze voor Piccolo Picture Books is bewust gemaakt: "Wij richten ons op het uitgeven van boeken, op het vertellen van verhalen. We de content aanvullen als die het verhaal of de karakters ondersteunen. En dan alleen als het kwalitatief goed is uitgevoerd, met de gebruikerswensen als uitgangspunt en niet enkel omdat het technisch mogelijk is." Piccolo Picture Books wil dus niet per definitie gebruik maken van alle bijzonderheden van de iPad en iPhone. Ze maken er wel gebruik van, maar houden sterk voor ogen dat ze bij Piccolo Picture Books vooral een lees-ervaring willen bieden. Volgens hen maakt dit de aanschaf van de content aantrekkelijker voor ouders. Zeker inclusief de educatieve feature 'leren lezen', die de boeken sinds kort ook biedt.

photo%285%29

"De ontzettend rijke interactieve prentenboeken - zoals eerder beschreven in een artikelen, bijvoorbeeld Timo, Heart in a Bottle en Rapunzel - vragen om een grote investering en komen vooralsnog vaak beschikbaar als losse titel, terwijl wij bewust kiezen voor een breed aanbod. De vraag is ook welke doelgroep je wilt aanspreken, wij zien dat er een groep van gebruikers is die zich prettig voelt bij een ‘grandma-proof’ app die geen gebruiksaanwijzing behoeft. Hoewel we meer interactieve elementen niet uitsluiten voor de toekomst, blijven we vooralsnog eerst dicht bij onze leest." aldus Van den Herik.

In totaal zijn tot nu toe 5 boekjes uitgebracht. Binnenkort volgt de lancering van een overkoepelende bookstore, met nog eens 15 nieuwe titels. In tegenstelling tot wat je misschien zou denken, zijn Piccolo en MobGen niet direct gestart met een ‘standaard engine’. "We hebben eerst besloten een aantal boekjes uit te brengen en daarna pas te bepalen hoe het platform hiervoor in te richten." vertelt Vrijmoet. Van den Herik vervolgt: "Dat was wel een punt van discussie. De ambitie was er vanaf het begin om dit groots aan te pakken, maar we wilden ook eerst kijken hoe het zou lopen. Sowieso is de keuze voor het gebruik van een standaard opzet lastig." Een gestandariseerde oplossing beperkt natuurlijk de creatieve mogelijkheden per boek, terwijl het aan de andere kant de kosten drukt en een mogelijkheid biedt om veel sneller content op de markt te brengen.

De boekjes die nu aangeboden worden zijn:

De wedstrijd

PPB-De-Wedstrijd-2 

Ik moet zó nodig!

photo%287%29

Liselotje gaat naar zwemles

photo%282%29

Wat fijn dat wij nu vriendjes zijn!

photo%284%29

Met papa mee naar de bouw

photo%283%29

Uniek aan elk boekje is voornamelijk de visuele stijl en (de effecten bij) het verhaal. Maar de boekjes kennen redelijk dezelfde opzet, om het geheel consistent en herkenbaar te houden. Zo is het beginscherm bij alle apps hetzelfde ingericht. Ook werkt het bladeren in alle apps hetzelfde en verschijnt de tekst op dezelfde manier in beeld. Wat naar mijn smaak nog ontbreekt aan de boekjes, is onder andere een 'home' knop en een paginaoverzicht.

photo%286%29 

Wat overigens betiteld kan worden als een succesvol lopende prentenboek-app, is niet aan Vrijmoet en Van den Herik te ontfrutselen. Ze geven geen cijfers vrij over aantallen downloads per app of de omzet van de activiteiten in het geheel. Wel willen ze delen dat de boekjes, in tegenstelling tot in de printmarkt, qua verkopen redelijk gelijk opgaan. "Als we acties doen rondom 1 of 2 apps zie je wel dat de verkopen tijdelijk omhoog schieten. Maar in totaal zijn alle boekjes ongeveer evenveel gedownload. In tegenstelling tot de printmarkt, waar onze boekjes van Liselotje bijvoorbeeld veruit het populairst zijn." vertelt Van den Herik.

Daarnaast delen ze wat informatie over de pricing, die voor iPhone ook bij hen lager ligt (2,99 euro) dan voor iPad apps (3,99 euro), wat inmiddels een geaccepteerd model is in de mobiele contentmarkt. "We zijn nog aan het overwegen of iPhone voor ons relevant blijft. Het is een mooie manier om overal aanwezig te zijn en er zijn nu nog meer iPhones dan iPads. Maar op de iPad komt het materiaal veel beter tot zijn recht." aldus Vrijmoet. “In de toekomst willen we wel meer gaan experimenteren met pricing en acties. Dat wordt gemakkelijker als de Book Store eenmaal gelanceerd is.”

Dit voorjaar komt is de bookstore van Piccolo Picture Books beschikbaar in de AppStore.

Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies