Infograph: 21 miljard downloads van mobile apps in 2013

Vorig artikel Volgend artikel

In de afgelopen jaren hebben we een rijke schakering aan apps voorbij zien rollen. Van heel nuttig, tot op zijn zachtst gezegd dubieus. Het gebruik van apps voor mobieltjes is een sterk stijgende en onomkeerbare trend. In tegenstelling tot de dames en heren van KPN, zullen degenen onder ons die de ontwikkelingen een beetje bijhouden niet zwaar verrast zijn door dit nieuws. Deze infograph voorspelt dat we in 2013 met zijn allen 21 miljard apps zullen downloaden, terwijl dat aantal in 2010 nog op 5 miljard staat.

Infograph: 21 miljard downloads van mobile apps in 2013

make-an-app-small

Mobiele financiële services
Het overmaken van geld staat voor de services via apps in 2012 op een eerste plaats. Ik durf dan ook met een gerust hart te voorspellen dat mobiele financiële services de grootste stijger wordt als het gaat om apps. Op dit gebied hebben we al een aantal interessante ontwikkelingen gezien de laatste tijd. Onder andere Rabobank, ING, ABN AMRO en SNS bieden een reeks van meer en minder handige apps aan voor financiële diensten. Maar met de dalende reputatie van banken in het algemeen zijn vooral de initiatieven buiten het traditionele bankwezen om in de gaten te houden. Zo hebben we zelfs een startup, die het waagt om zich in deze bewogen markt te gaan mengen. BankSimple heeft de ambitie om nog in 2011 te starten. Deze nieuwe Amerikaanse bank belooft het allemaal heel anders te gaan doen en neemt daar gemakkelijk mobiel bankieren als één van de uitgangspunten voor.

Kortom:
Of we nu werkelijk 21 miljard keer apps voor onze mobieltjes gaan downloaden of niet, deze trend kun je niet stoppen met allerlei slimme trucs om de consument toch weer te laten betalen. Het lijkt een beetje op de strijd om het downloaden van muziek van het internet te stoppen. Ook zo’n kansloze onderneming. De gratis-economie is ondertussen ‘here to stay’. Ik zou zeggen dat de bedrijven die daar moeite mee hebben eens een kijkje moeten gaan nemen bij die bedrijven, die er in slagen om hiermee juist een succesvolle businesscase op te bouwen.

Ellen Tolboom

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies