Online reputatie management. Hoe belangrijk is het?

Vorig artikel Volgend artikel

De wereld is veranderd. Toen men in 1957 de basis legde voor het internet zoals we dat nu kennen, hadden ze nooit kunnen bedenken hoe het er nu uit zou zien. Zelfs tijdens de vier jaar durende internethype van 1997 tot 2001 leek alles nog futuristisch. Telebankieren en e-mailen via de inbelverbindingen. Toen enkel iets voor de voorlopers, nu al sterk verouderd onder het algemene publiek. Vinden en gevonden worden via het internet, daar draait het om, maar daar houdt het niet op.

Online reputatie management. Hoe belangrijk is het?

Eerste indruk

Een eerste indruk kun je slechts een keer maken. Zowel offline als online. Dit geldt niet alleen voor personen, ook voor bedrijven. Een sterk verouderde website geeft geen positief beeld over de organisatie. Niet alleen de aankleding van een website, ook die van het pand moet passen bij het product of de dienst van een organisatie. Essentieel is dat de online informatie overeenkomt met het imago van een organisatie. Kortom: het totaalplaatje moet kloppen. Zorg daarom voor een duidelijke, eigen huisstijl en trek dit niet alleen door in het briefpapier, de flyers en de visitekaartjes, maar ook in de vormgeving van de website, de aankleding van de website en de tone of voice in teksten. 

Online footprint 

Een aantal jaar geleden werd de publieke opinie van een organisatie nog bepaald door de traditionele media. Nu kan iedereen zijn ideeën kwijt op internet. Het platform waar menigeen de zoektocht naar informatie begint. Het imago en de reputatie van een organisatie is hierdoor in grote mate afhankelijk geworden v an de online aanwezigheid. Grote vraag is en blijft: hoe wil de organisatie zich presenteren en klopt dit met de informatie die online te vinden is? 

Strookt de online discussie niet met de informatie dan is het zaak dit te beïnvloeden door zelf informatie toe te voegen via publiciteit, marketing en een actieve deelname op social media. Klopt het wel, dan is het zaak dit zo te houden. Hoe? Door de online discussie te volgen, te reageren wanneer waarde toegevoegd kan worden, zelf topics te openen om met anderen over te discussiëren en content als whitepapers en webinars ter beschikking te stellen. De website laten verouderen? Online discussies laten lopen zonder te participeren? Het straalt allemaal af op het imago.

Het mag geen verrassing zijn dat het beheren van het imago een stuk bewerkelijker is geworden. Wie zich enkel richt op online reputatiemanagement, laat de kansen op offline gebied liggen en visa versa. Wat in traditionele media als vakbladen, kranten, tv-programma's en op de radio verschijnt, duikt al snel op, op het internet. Wat online gezegd wordt, is content dat weer in traditionele media gebruikt wordt. De online footprint is meer dan de eigen website. Het omvat eigen social media-kanalen, maar ook vakmedia, nieuwskanalen en blogs.

Structurele aanwezigheid in traditionele media en online media is dan ook een must geworden om de eigen reputatie te beïnvloeden en gevonden te worden. PR en marketing zijn geen ad-hoc middelen meer om zo nu en dan een impuls te geven, maar onderdeel van een structurele contentstrategie. Zet dit dan ook stelselmatig in om de reputatie hoog te houden.  

Bedrijfsmatige motieven

Meer en meer heeft een organisatie in de communicatie niet alleen te maken met de bedrijfsmatige motieven. Zowel wat betreft de timing van publiceren als wat te publiceren. Persoonlijke motieven van werknemers, zakelijke relaties en de doelgroep hebben een grote rol. Slechte service? Geen snel en adequaat antwoord op een vraag? Grote kans dat het terug te lezen is op fora als Tros Radar. Onvrede over de baas? Een zware werkweek op kantoor? Het is terug te lezen op Twitter, Hyves of Facebook. Uitingen die in veel gevallen geen positieve invloed hebben op het imago. 

Regisseren

Het imago is echter wel degelijk te regisseren. Het vraagt alleen een actieve bijdrage in traditionele en nieuwe media. Een optimale inzet van online en offline middelen die passen bij de organisatie, de dienstverlening, de branche en de doelgroep. Structurele aanwezigheid in en beïnvloeding van de discussie. Zowel via marketing en communicatie, als door aanwezigheid op diverse eigen en andere vakinhoudelijke social media. De kern van een goede reputatie zit natuurlijk in een goede dienstverlening en goede producten. 

Zelf tips? Laat het weten!


Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies