Community manager onmisbare schakel voor bedrijven

Vorig artikel Volgend artikel

Bij menig bedrijf lijkt de romantische gedachte te heersen dat wanneer zij met social media aan de slag gaan, de kanalen vanzelf een succes worden. Dat volgers zich net als vliegen op een pot stroop, direct aangetrokken voelen en de kanalen en masse gaan volgen. Enkel het opzetten van een profiel heeft gelukkig niet hezelfde effect. Een eigen social media omgeving moeten er niet alleen zijn, het moet relevante content bevatten, regelmatig gevuld worden met nieuwe content en er moet flink wat inspanning geleverd worden om de doelgroep te vinden, te boeien en te binden. 

Community manager onmisbare schakel voor bedrijven

Valkuil van het beeld dat het 'allemaal vanzelf gaat' is dat bedrijven er eerder aan beginnen dan dat ze er eigenlijk aan zouden moeten beginnen. In de praktijk zetten organisaties social media dan ook nog veelvuldig in als een van de vele kanalen om hun boodschap te zenden. Geen rekening houdend met het sociale karakter van de kanalen waar ze zich op bevinden. 

Infiltratie sociale media

Bedrijven infiltreren op netwerken die al jaren bestaan. De omgeving wordt gedomineerd door mensen die al sinds het begin -oktober 2004- lid zijn van Hyves. Niet pas net omdat het gehyped wordt. De eerste en meest populaire H&M-Hyves is niet opgezet door de organisatie, maar door H&M-fanatics. Als een organisatie hier een stevige positie wil veroveren, moet deze in de huid kruipen van de doelgroep. Waar hebben zij behoefte aan? Wat wil deze groep weten? Welke meerwaarde kunnen wij als organisatie bieden? Op sociale netwerken bepaalt de consument de voorwaarden voor het contact. Als het hem niet aanstaat wordt hij geen lid, gaat hij de conversatie niet aan en zal hij de aangeboden content niet delen. 

Talk the talk, walk the walk

Het probleem is echter dat menigeen voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Wel mee willen liften op het succes van social media, maar zich niet aan willen passen aan de cultuur. Wie succesvol wil emigreren, zal zich moeten verdiepen in de taal, de gewoontes en de cultuur. Hetzelfde geldt voor de inzet van social media, tenminste voor wie voet aan de grond wil krijgen.  

Moeilijkheid is dat de inzet van social media geen kwestie is van 'quick win'. Het is een langetermijnproject. Niet iets dat een schepje extra is op het overvolle bordje van de communicatie- of marketingmanager. Hij (of zij) kan er niet voor zorgen dat alles grondig met elkaar verweven wordt, dat de kanalen continu gevuld worden met vernieuwende en relevante content, zorgen dat er interessante discussies gaande zijn om op in te haken, dat er actief 'geseed' wordt en dat de doelgroep actief aangetrokken wordt om te participeren. Dat is een fulltime job. 

Iedere organisatie die een een inhoudelijke social media-strategie uit wil rollen, heeft een community manager nodig die dit dedicated uit kan voeren. Iemand die zich verdiept in de taal van de doelgroep en intern de kritische kwaliteitsmanager kan zijn. De filter tussen organisatie en consument. Online kan iedereen van alles plaatsen, maar lang niet alles slaat aan. 

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies