Kids apps: interactieve voorleesboekjes

Vorig artikel Volgend artikel

Al eerder schreef ik over apps van voorleesboekjes, zoals Timo en het Toverboek en Krakje kan niet Slapen. Er zijn er ontzettend veel, maar welke zijn nu echt leuk om te hebben voor je kids?

Een must see is de pop-up-book-app van Rapunzel, die je ook in onderstaande video kunt zien. In dit artikel nog een aantal andere goede apps. En insights over hoe deze voorleesboekjes in elkaar zitten.

De app van Rapunzel is inmiddels alom geprezen. Dit verhaal van de gebroeders Grimm ziet er ontzettend mooi uit en er zitten hele mooie interacties in. Verder is het goed aan deze app dat de stem erg prettig is om naar te luisteren. Ook klopt alles precies met het verhaal, je kunt daadwerkelijk stukjes van het verhaal 'mee spelen'. Bijvoorbeeld zaadjes planten, water geven, bloemen plukken en in een mandje zetten, enzovoort.

IMG_0076
IMG_0077
IMG_0102

Een leuk voorleesverhaal - waar naar mijn smaak overigens nog wel meer interactie in mag komen - is van de Nederlandse Huggybird. Huggybird is een character die groeit in populariteit. De makers zeggen over de app: "De gedachte is om tijdens de korte wachtmomenten (bijv. bij de tandarts) kinderen niet alleen maar een spelletje te laten spelen, maar als alternatief met een leuk verhaal te kunnen vermaken."

IMG_00481

De volgende hele leuke app, die je zeker een keer moet proberen heet The Heart and the Bottle. Persoonlijk vind ik de stijl van dit verhaaltje echt geweldig. Maar ook als het niet je smaak is, moet je deze uitproberen vanwege de interacties in het spel en de slimme manier waarop hij in elkaar zit! Zo kun je heel veel geinige animaties triggeren door op de karakters te 'tappen' en heb je in het midden van het boekje ineens een tekenapplicatie. Wat je getekend hebt, wordt vervolgens aan de muur gehangen op de volgende pagina van het boek. Briljant! En ook de "hints" in deze app zijn erg handig, voor als je er even niet meer uit komt.

IMG_0113
IMG_0115
IMG_0118
IMG_0121

The Boy Giant is een verhaaltje vol met grappige geluidseffecten en animaties. Er zit niet veel interactie in met het verhaal, maar de graphics zijn leuk en het verhaaltje zelf is grappig. Bovendien heeft deze uitgever meerdere boekjes uitgegeven, in dezelfde lijn qua stijl en kwaliteit.

IMG_0103
IMG_0105
IMG_0110

Binnenkort zal ik in een ander artikel nog wat voorleesboek-apps uitlichten, om nog meer sprekende voorbeelden te geven.

Het is interessant om te zien dat veel boekjes op elkaar lijken qua interface. Het ene boekje is simpeler uitgevoerd dan het ander, maar regelmatig kom je dezelfde opzet en onderdelen tegen:

  • Een intro van het merk of de schrijver, met vaak ook de naam van het bureau dat de app heeft ontwikkeld. Daarna volgt natuurlijk het startscherm. Soms duurt dit overigens te lang, dat kan irritant worden als je de app vaak gebruikt.
  • Op het startscherm staat in het geval van de leesboekjes meestal "read by myself" en "read to me" of "autoplay". Bij sommige apps kun je ook je eigen stem opnemen. Je hebt dus verschillende manieren om het verhaal te ervaren.
  • Het bladeren in een boekje is daarvan de meest voorkomende (met een omgekruld hoekje). Dat wordt ongetwijfeld de standaard, als dat het nu niet al is... Bij sommigen kun je 'tappen' om om te slaan, bij andere moet je de pagina's echt slepen.
  • De meeste boekjes hebben een paginaoverzicht, meestal als er veel interactie (of bijvoorbeeld een spelletje) in het boekje verstopt zit. Als je 1 van de onderdelen opnieuw wil doen, kan dat dus snel en makkelijk.
  • De leukste (en meest succesvolle) boekjes kennen behoorlijk veel interactie. Denk aan: het beinvloeden van de verhaallijn, het spelen van kleine spelletjes, tekenen in de app of iets naspelen uit het verhaal. Maar het meest voorkomende is het aanraken van iets in een afbeelding, zodat er een animatie of geluid tevoorschijn komt.
  • De beleving van zo'n app wordt in grote mate bepaald door het artwork en de visuele stijl. Vooral voor jonge kids bestaat het verhaal uit weinig tekst en veel (geanimeerd) beeld. Hoe sterker het artwork en de consistentie, hoe beter de app.
  • In sommige apps kun je iets maken (meestal een tekening), wat je in het fotoalbum kunt opslaan. Insturen naar een website, bijvoorbeeld voor een prijsvraag gebeurt nog niet erg vaak (meestal nog via mail). Daar moeten nog kansen liggen!

Dank aan @leesmevoor, @piccoloapps, @susannevandijk, @marleenvdwiel, @ilmavdbeek, @denkbeeldhouwer, die me met hun tips via Twitter hebben geholpen om deze apps te vinden.

Deze review is onderdeel van een zich continu uitbreidende serie analyses van online marketing initiatieven (zoals websites, campagnes, social sites, applicaties, branded games, etc.) die op doelgroep kinderen zijn gericht. Regelmatig verschijnen nieuwe reviews over websites, games, apps, campagnes en dergelijke andere initiatieven op internet. Met zoekopdracht "kids" binnen DutchCowGirls kun je de overige artikelen gemakkelijk terugvinden.

Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies