Social media geïntegreerd in zoekresultaten

Vorig artikel Volgend artikel

Die ene waanzinnige commercial van merk X raakt ergens toch de 'hebberigheids prikkel'. Hoe leuk die reclame ook is, vaak vraag je toch wel even aan een vriend, vriendin of kennis wat hij of zij vindt van het product. Zeker wanneer het om dingen als een computer, fotocamera, auto of een vakantie gaat. Dat advies is immers een stuk waardevoller en betrouwbaarder. Google speelt hier slim op in met Social Search Update. De gigant verbindt zoekmachineresultaten met reviews, aanbevelingen en vermeldingen van mensen in je persoonlijke netwerk op social media.

Social media worden steeds belangrijker voor de zoekresultaten van Google. Vorig jaar kwamen ze al met Real Time Search. Waarmee je in Twitter kunt zoeken op specifieke ondewerwerpen, je kunt -net als bij google news- een notificatie voor krijgen per e-mail wanneer er iets nieuws verschijnt. Bovendien worden de resultaten meegenomen in 'gewone' zoekopdrachten. Nu komen ze met Social Search Update. Na een lange testperiode waar Dutch Cowboys eerder over schreef, is het nu klaar voor het grote publiek. De nieuwe toepassing haalt resultaten van onder meer Twitter, Flickr, Picasa, Blogs en Quora. Hoe vaker een pagina is gedeeld, hoe hoger deze scoort in de zoekresultaten. 

Het vergt even wat werk om alles goed in te stellen. Social Search werkt enkel wanneer je bent ingelogd. Als je nog geen profiel hebt en je wilt er gebruik van maken, moet je je hier eerst voor aanmelden. Vervolgens voeg je aan je persoonlijke profiel de URL's toe van de sociale netwerken waar jij actief bent. Via 'my social circle' kun je mensen uit je netwerk selecteren en van hen de sociale zoekresultaten toevoegen. Daarna worden alle aanbevelingen van je vrienden meegenomen. Je kunt de 'social circle' zelf bewerken, resultaten van mensen weglaten en anderen toevoegen. 

Een goede zet van Google, niet alleen worden de zoekresultaten door de persoonlijke reviews waardevoller voor gebruikers, de pagina scoort ook hoger wat weer gunstig is voor de aanbieder. Deelbaarheid van content op een site was natuurlijk al relevant voor de verspreiding en faciliteerde de bezoeker, nu is het ook nog relevant voor de SEO. 

Natuurlijk zit je lang niet bij alle zoekopdrachten te wachten op de mening, visie of ervaring van mensen in je netwerk, negen van de tien keer zal het niet relevant zijn. Maar het kan net die ene keer juist een uitkomst zijn.   

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies