Website voor moeders en kids: Bakkenvooreenfeestje.nl

Vorig artikel Volgend artikel

Sinds het jaar 2010 is Dr. Oetker online actief met het platform Bakkenvooreenfeestje.nl. De website is ontwikkeld om het samen bakken van taartjes, cakes, enzovoort te promoten en kinderfeestjes en trakteren op school nóg leuker te maken.

De website is erg kleurrijk en staat boordevol leuke tips voor moeders, om samen met de kids (4-10 jaar) inspiratie op te doen voor een gezamenlijke baksessie.

Website voor moeders en kids: Bakkenvooreenfeestje.nl

De website Bakkenvooreenfeestje.nl is erg overzichtelijk, mede door de duidelijke navigatie. Je vindt er ontzettend veel ideeën om lekkere dingen te gaan bakken. Als je de site bezoekt krijg je daar ook meteen zin in! Nou ja, ikzelf in ieder geval wel.

bakfeestje_05%20Feb.%2010
bakfeestje_07%20Feb.%2010

Slim bedacht is de navigatie van de subonderdelen, zoals traktaties, knutselideeën en kinderfeestjes. Je kunt niet alleen door de content browsen door te klikken op leuke afbeeldingen, maar ook door een thema te kiezen en/of de leeftijd van je kind. De traktaties voor een kind van 4 jaar zijn natuurlijk heel anders dan die voor kids van een jaar of 8.

bakfeestje_06%20Feb.%2010

De makers zeggen zelf trouwens dat de navigatie inderdaad een belangrijk aandachtspunt was, wat uit een gebruikersonderzoek naar voren kwam. Hierover zeggen zij: "Wat een eye-opener was, is dat de hoofdnavigatie zo beperkt mogelijk moest zijn om het zoeken te vergemakkelijken. We bieden nu drie hoofdingangen aan. (...) Het is echt functionele site geworden die ontzettend makkelijk zoekt."

bakfeestje_12%20Feb.%2010

Wat ook leuk is qua content, zijn de printouts die je kunt gebruiken voor je feestje of traktaties. Bijvoorbeeld als je een ridderfeestje geeft, kun je zulke zwaardjes uitprinten voor op je cakeje. Of voor je uitnodiging.

bakfeestje_08%20Feb.%2010

De website inspireert moeders niet alleen door het 'zenden' van informatie, je kunt ook zelf meedoen. Zo kun je bijvoorbeeld jouw feest-ideeën ook insturen naar de website of de gepubliceerde ideeën beoordelen.

bakfeestje_09%20Feb.%2010

Super interactief is de site echter niet, maar het doet precies wat het zou moeten doen. En dat is prima.

Waarom is deze site nu eigenlijk opgezet? Mijn idee is natuurlijk dat het de bakproducten van Dr. Oetker zou moeten promoten. Maar, er is meer. De merken vonden dat er eigenlijk nog geen écht goede platforms rondom het onderwerp trakteren en kinderfeestjes bestonden. Ik vroeg naar de reden achter het platform, aan Joost van den Berg, brandmanager Dr. Oetker.

Voornamelijk is het idee ontstaan vanuit een behoefte in de doelgroep: "Uit de vele onderzoeken die we doen kwam heel vaak naar voren dat moeders traktaties maken voor hun kinderen heel belangrijk vonden. Heel veel moeders zagen daar echter ook wel tegen op. Ze misten inspiratie en wisten vaak niet wat dit jaar weer te maken. Op onze eigen website (www.oetker.nl) zagen we dat 'kindertraktaties' één van de best bezochte pagina's was. Ook als zoekwoord op google zagen we dat hier een enorme behoefte lag."

En daarop volgend speelde de gedachte mee dat het bestaande aanbod niet voldoet aan die behoefte: "Het aanbod was echter nogal gefragmenteerd. Wat ons betreft kon dit beter, en waren wij er van overtuigd dat hij deze sterke behoefte goed konden invullen."

bakfeestje_10%20Feb.%2010

Misschien herinner je je nog, dat Dr. Oetker en Koopmans zich in 2008 en 2009 gezamenlijk op de kinderdoelgroep richtten met het concept Hieperdepiep. Dit was een samenwerking met Nickelodeon, waar kinderen onder andere online actief met het thema bakken bezig konden zijn. Belangrijk onderdeel hierin was de website Hieperdepiepgame.nl, in 2008 zelfs genomineerd voor een Gouden Apenstaart.

bram1

Waarom doen ze dat eigenlijk niet meer? Joost zegt hierover: "Bakkenvooreenfeestje.nl speelt iets meer in op de ouders. Zoals we gezien hebben is traktaties maken echter ook een samenspel tussen moeder en kind. Een ander verschil is dat we met Hieperdepiep sterker onze merken naar voren hebben gebracht. Bij bakkenvooreenfeestje.nl hebben we er voor gekozen iets minder prominent aanwezig te zijn en meer een algemene site te maken die bakken promoot."

bakfeestje_11%20Feb.%2010

Nu vraag je je vast ook af hoeveel deze site bezocht wordt. Helaas wil het bedrijf dit niet prijsgeven. Wat brandmanager Joost wel zegt hierover: "Wel kan ik aangeven dat we zeer tevreden zijn, we hebben de website natuurlijk SEO gebouwd en dit begint zich nu aardig uit te betalen. We zien de bezoekersaantallen maandelijks verdubbelen/verdrievoudigen en soms zelf nog meer dan dat. Wat dat betreft denken we daarom nog veel meer te kunnen bereiken dan we nu zien." Nou, ik ben benieuwd!

Bezoek de website.

Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies