Verzamelacties van supermarkten

Vorig artikel Volgend artikel

De supermarktacties voor kids (en vooral hun koopkrachtige ouders) lijken niet meer te stoppen. Natuurlijk kent iedereen de voetbalplaatjes van AH en wellicht ook nog de - inmiddels al door de meeste kids vergeten - acties met knikkers, dierenplaatjes, dominostenen, enzovoort.

Onlangs is weer een hele reeks aan verzamelacties losgebarsten. Steeds wordt weer iets nieuws bedacht om ouders met kids de winkel in te trekken, maar waarom? Blijkbaar omdat het nog steeds werkt.

Verzamelacties van supermarkten

Door een bepaald bedrag te besteden, en vooral de actieproducten te kopen natuurlijk, krijgen ouders van de kassadame (of –heer) een kleinigheidje mee voor de kids. Veelal zijn dit dingen die je kunt sparen, om de verzamelwoede van kids aan te spreken en de ouders vooral vaak te laten terugkomen.

We kunnen inmiddels wel bedenken dat ze goed werken, die spaaracties. De voetbalplaatjes van Albert Heijn is veruit de meest bekende spaaractie (in ieder geval onder volwassenen). Maar ook voor andere acties staan kids in de rij bij de uitgang van de supermarkt en worden bijvoorbeeld ruilbeurzen georganiseerd. Bij mij thuis komen, een paar dagen nadat een nieuwe actie in de buurtsuper is gestart, de buurtkinderen zelfs al aan de deur.

De campagnes zijn uitgebreid. Naast in-store activatie, worden ook vaak commercial(s) en uitgebreide campagnesite (met games of 'creeër je eigen-applicatie) voor kids ingezet.

Nu zijn de acties nèt weer losgebarsten. Zo kun je de Slingerapen krijgen bij DEKA, Dungans bij C1000 of kun je je kinderen blij maken met de Webbies van Super de Boer.

ScreenHunter_03%20Sep.%2019%2021.59

Website Dungan C1000

ScreenHunter_04%20Sep.%2019%2021.59

Webbies Super de Boer

De premium-verkopers hebben weer goed hun werk gedaan, sommigen zelfs te goed. Steeds vaker worden populaire premiums uit het buitenland gekopieerd. Lekker makkelijk, denk bijvoorbeeld aan de Gogo’s, die een tijd bij C1000 te krijgen waren (eerst ‘normaal’ en daarna in voetbalvariant tijdens het WK). Beetje jammer is dat SuperUnie en PLUS dankzij deze aanpak beide de populaire ‘beans’ aanbieden. Street Beans krijg je bij PLUS en Funky Beans zijn van SuperUnie (Deen, Supercoop, Boni, etc).

ScreenHunter_05%20Sep.%2019%2022.00

Street Beans PLUS

ScreenHunter_06%20Sep.%2019%2022.00

Funky Beans SuperUnie

Omzetten van de supermarkten stijgen hierdoor ook nog eens, dus iedereen blij. Tenminste, dat zou je denken. Steeds vaker hoor ik (niet alleen) ouders om me heen klagen over deze acties. Kinderen met de meeste ‘wat-dan-ook-premiums’ zijn populair, het kind met de meest complete verzameling is cool. Als ouder moet je sterk in je schoenen staan om je kind niet mee te laten doen.

Tsja, op deze manier worden kinderen langzamerhand de bedelaars van onze ontwikkelde westerse wereld. Ze bedelen om iets totaal nutteloos dat ze na een paar maanden weer zijn vergeten...

Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies