eDay: online video en adverteren

Vorig artikel Volgend artikel

Terwijl het er op leek dat online video advertising een vroege dood zou sterven, is het nu een van de grootste stijgers in online advertising. Blue Billywig vertelde tijdens Emerce eDay dat zij een toename zien van 40 procent in videoadvertising. Ze zien het niet alleen zelf, maar signaleren het in de hele markt.

eDay: online video en adverteren

Het is grote media bedrijven als Volkskrant niet gelukt om videoadvertising winstgevend te maken. Waarom niet? Volgens Blue Billywig ligt dit voor een groot deel aan het feit dat ze er als een van de eersten bij waren. Ondanks dat er ook toen al bij adverteerders interesse was voor videoadvertising, waren technologieproviders er nog lang niet klaar voor.

Dat is inmiddels veranderd. Adverteerders kiezen er echter al snel voor om te kiezen voor een 'standaard' pre-roll, layover of banner gekoppeld aan een online video. Vaak wordt (een deel) van een commercial letterlijk overgenomen voor een pre-roll. Dat is zonde, want er is veel meer mogelijk. Blue Billywig geeft aan dat er nu 65 procent meer prerolls vertoont worden dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit zijn grotendeels branded pre-rolls waar nog weinig interactie inzit.

Zonde, er is zoveel meer mogelijk. Denk aan specifieke content voor een specifieke doelgroep of uitingen die oproepen tot interactie. Onderzoek van Matrixlab liet al zien dat juist interactieve pre-rolls geaccepteerd worden en effectief zijn. Bedrijven die uitingen als overlays nu al interactief inzetten zijn de SP, Oxxio en Ajax. Waar de politieke partij oproept om vrijwilligers te werven, verzameld Oxxio naw gegevens om mensen over te laten stappen en wil Ajax de kijker verleiden betaalde content te kopen.

Adverteerders maken nu nog vooral gebruik van pre-rolls en in grotere mate van mid-rolls. Post-rolls worden vaak niet ingezet. Oké, de kans is groter dat de kijker de film niet helemaal bekijkt en de post-roll niet haalt, maar de clickratio is een stuk hoger dan bij pre-rolls.

Dankzij nieuwe technologiën en de ontwikkeling van de online advertisingmarkt, is het inzetten van videoadvertising net zo gemakkelijk geworden als het plaatsten van tekst en foto's. Daarbij is het een stuk toegankelijker geworden om het ook als kleine adverteerder in te zetten. Blue Billywig geeft nog wel een aantal tips mee: maak specifieke en interessante campagnes, maak ze niet langer dan 3 tot 5 seconden, roep op tot interactie en sluit af met een post-roll.

De mogelijkheden voor adverteerders mogen dan beter zijn geworden, online advertising en met name de inzet van pre- en mid-rolls roept behoorlijk wat irritatie op bij het kijken van een online video. Adverteerders zullen dan ook echt met iets interessants en relevants moeten komen om de kijker niet tegen zich in het harnas te jagen.

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies