eDay10: Realtime Marketing Optimalisatie

Vorig artikel Volgend artikel

Het weer, beurskoersen, file, het jaargetijde en bezoekersaantallen. Allemaal factoren die bijdragen aan het succes van een online marketingcampagne, maar lang niet allemaal even goed te beheersen. Onbeheersbare factoren beheersbaar maken. Het klinkt te mooi om waar te zijn. Toch zegt o2mc dat online marketeers dit dankzij hun nieuwe (gelijknamige) tool kunnen doen.  

eDay10: Realtime Marketing Optimalisatie

Vandaag presenteerde o2mc tijdens Emerce eDay hun nieuwe tool. De tool is ontwikkeld op basis van jarenlang onderzoek naar gedragsvoorspellende en –beïnvloedende modellen. Hiermee is een zelfregulerend algoritme neergezet. Een zelflerende, zelfbeslissende en uitvoerende module die in staat is om zelfstandig beslissingen te nemen over een campagne. De tool maakt het mogelijk om snel te anticiperen op de huidige omstandigheden. Het realtime kunnen aanpassen van de online marketingcampagne is een van de belangrijkste aspecten van de tool. 

O2mc (de tool) is een cloud based ontwikkelingsplatform dat alle aanwezige data kan analyseren en interpreteren om een campagne te optimaliseren. Data dat te veel is voor een persoon om inzichtelijk te maken en zo efficiënt mogelijk in te zetten. Zo kan de tool in 1 seconden 3,2 miljoen keywords genereren voor een productassortiment van ruim 500.000 producten. Dat zal een mens nooit lukken, zeker niet in 1 seconde.

De tool heeft twee delen, calc dat het rekenkundige deel uitvoert en create dat verantwoordelijk is voor de uitvoering op basis van, door de marketeer bepaalde templates. Het doel van de tool is niet om de online marketeer te vervangen, wel om zijn prioriteit weer te leggen op het creatieve aspect van marketing: bedenken van goede campagnes. Wie kan er nou creatief zijn wanneer zijn hoofd volzit met data? Marketeers houden de regie over de campagne door zelf doelstellingen, doorlooptijd en templates te bepalen, maar geeft het rekenkundige gedeelte uit handen.

De beperkingen van de tool lijken vooral te zitten in het aantal samenwerkingpartners. O2mc is niet neergezet als een statisch platform, maar als basisframework dat verder ontwikkeld kan en moet worden om ook in de toekomst effectief te zijn. Ondanks dat de tool klaar is om ingezet te worden voor het volledige internet, zijn de mogelijkheden nu nog beperkt. Het systeem kan onder andere gekoppeld worden aan bannermanagementsystemen, e-mailsystemen en SEA-campagnes, maar dan moeten hier wel partners voor zijn.

Bedrijven die nu al gebruik maken van o2mc zijn onder andere RelatiePlanet, Replace Direct, RaboMobiel en de Telefoongids.

 

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies