Usability lab: reallife testpanel voor websites

Vorig artikel Volgend artikel

Al is er nog zo goed nagedacht over een site en zijn er nog zoveel vormgevers, bouwers en contentmangers mee aan de slag geweest. Een gebruikerstest kan voor verrassende en interessante resultaten zorgen. Ook niet gek, iemand die helemaal in een bepaald product of proces zit, heeft soms moeite om afstand te nemen en het geheel te overzien. Een internetgebruiker let puur op functionaliteit.

Usability lab: reallife testpanel voor websites

Wie een nieuwe website of online strategie neerzet doet er dan ook verstandig aan om deze eerst te laten testen. Niet alleen om mogelijke bugs vroegtijdig op te sporen, maar ook om voor de lancering al te kijken waar internetgebruikers tegenaan lopen. Slecht functionerende sites kunnen voor nogal wat irritatie zorgen, zelfs zodanig dat een gebruiker afhaakt om nooit meer terug te komen. 

Zogeheten usability onderzoeken worden ingezet om websites te optimaliseren of om ze vooraf te testen. Een testpanel van internetgebruikers, bij voorkeur uit een specifieke doelgroep, bekijken de site op gebruiksvriendelijkheid: routing, focus, functionaliteit, effectiviteit en natuurlijk overzichtelijkheid.

Er bestaan gespecialiseerde bedrijven als MetrixLab en Valsplat die uitgebreide usability onderzoeken kunnen doen, maar het is ook wel prettig wanneer een internetbureau dit in huis heeft om ook direct de aanpassingen door te kunnen voeren. De ene opdrachtgever prefereert alle disciplines onder één dak, de ander haalt er liever een gespecialiseerde partij bij.

Internetbureau Plag Websucces komt vanaf volgende maand met hun eigen Usability Lab. Het lab test websites en webapplicaties aan de hand van verschillende scenario's. De gebruikers wordt gevraagd om hardop te denken en te redeneren, om zo in kaart te brengen waar zij tegenaan lopen. Deze testsessies worden zowel in reallife als via opnames geanalyseerd. Het bureau biedt de dienst in drie verschillende smaakjes: brons, zilver en goud. Naast het gebruikersonderzoek kan er ook gekozen worden voor een content en SEO analyse.

Plag Websucces is niet het eerste bureau dat zowel ontwikkeling als onderzoek onder één dak heeft. Een ander voorbeeld is het bedrijf Con7epts.

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies