Adverteerders stuk socialer geworden

Vorig artikel Volgend artikel

De grootste adverteerders van Nederland zijn het afgelopen jaar een stuk socialer geworden. Dit komt naar voren in de derde editie van de Social Media Monitor van Social Embassy. Het onderzoek brengt in kaart hoe de top 100 adverteerders (gebaseerd op onderzoek Nielsen), social media inzetten. De monitor laat een ranglijst zien van de tien merken die social media actief inzetten. De ranglijst wordt aangevoerd door Bol.com, Rabobank en HEMA.

Adverteerders stuk socialer geworden

Social Embassy keek naar de structuele en interactieve inzet van social media, door de top 100 adverteerders om met consumenten in contact te komen. Hiervoor onderzochten ze de vier sociale netwerken: Hyves, Facebook en LinkedIn, microblog Twitter, YouTube en de inzet van weblogs. Zij bekeken hoe deze merken de tools actief gebruiken om met consumenten in contact te komen.

De campagnematige inzet van de adverteerders is niet meegenomen in de beoordeling. De totale inzet is gewaardeerd op: aanwezigheid op een van de eerder genoemde kanalen, de geleverde content, de activiteit, de interactiviteit met de bezoekers en de authenticiteit. De pijler aanwezigheid is het minst zwaar meegewogen in de ranking, voor 10 procent. De andere pijlers evenzwaar, allen voor 22,5 procent.

Social media wordt door de bedrijven met name ingezet voor marketing en PR doeleinden, het creeren van betrokkenheid, het verhogen van merkbinding en verhogen van bereik.

Belangrijkste conclusies van deze monitor zijn:

  • Twitter wordt door bedrijven met name ingezet voor service en webcare;
  • Een deel van de bedrijven heeft iemand met een social media functie die verantwoordelijk is voor de strategie;
  • Social media is met name de verantwoordelijkheid voor mensen met een online marketing functie, gevolgd door communicatie of PR functie en internet functie;
  • De participatie van grote merken op social media is gestegen van 14 procent in maart 2009, naar 35 procent in oktober 2009, naar 67 procent op dit moment;
  • LinkedIn wordt zeer actief ingezet, van 4 merken vorig jaar naar 39 dit jaar;
  • YouTube wordt eveneens door 39 merken ingezet;
  • Twitter werd vorig jaar door 23 merken ingezet, nu door 39;
  • Het aantal weblogs dat door merken wordt ingezet en onderhouden is gestegen van 2 naar 10;
  • Op Facebook zitten nu 12 merken, dat waren er vorig jaar 6.

Naast de totale score is er ook nog een ranglijst per medium gemaakt. Twitter wordt aangevoerd door ING, Hyves door HEMA, Facebook door Citroën, YouTube door Opel, LinkedIn door ABN Amro en voor de weblogs is het eveneens HEMA.

Het rapport bevat verdere uitleg over de achtergrond van het onderzoek en een totaaloverzicht van de resultaten. Het rapport kun je hier downloaden. 

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies