Hoaxes, komkommertijd of genialiteit?

Vorig artikel Volgend artikel

In rap tempo zijn een aantal hoaxes en virale campagnes ontzettend gehyped. Komt dit door het geniale brein achter deze acties? Òf zitten we zo te wachten op nieuwe content, dat we het niet kunnen laten om 'nieuws' te delen met anderen?

Hoaxes, komkommertijd of genialiteit?

Ron Smeets ging op Dutch Cowboys al in op de hoaxes op Twitter van afgelopen week. Natuurlijk het broodjeaapverhaal van #carglasszuigt en vervolgens het verhaal rondom gratis pinnen. In korte tijd zijn er flink wat hoaxes en virale campagnes uit de grond gestampt.

Naast de eerder genoemde voorbeelden ook de stippende modellen waar een lingeriemerk achter bleek te zitten, het whiteboard meisje 'Jenny' dat ontslag nam, het korte -minder succesvolle- nieuwtje dat Beatrix af zou treden en de virale campagne van Old Spice. Zijn al deze ideeën allemaal zo briljant dat ze de moeite waard waren om te delen met anderen?

Persoonlijk vind ik het whiteboard meisje wel redelijk briljant en ook de Old Spice campagne erg goed. Maar was de rest echt de moeite waard om door te sturen? Met de komst en het succes van Twitter is het wel veel makkelijker geworden om nieuws te verspreiden. In 2007 slaagde nog slechts 15 procent van de virale campagnes. Zal het succes van dergelijke campagnes nu beter zijn omdat de mensen er achter met iets goeds in elkaar hebben gezet? Willen we te graag laten zien dat we niets missen? Of zien we alles als nieuws in komkommertijd?

Nieuws wordt natuurlijk altijd al in zekere mate gecreëerd, maar met internet is het naar een heel ander niveau getild. Niet veel mensen werken graag mee aan iets dat later volkomen onzin blijkt te zijn of aan iets dat achteraf een commerciele campagne blijkt te zijn. Old Spice laat zien dat bedrog geen ingredient hoeft te zijn voor succes. Als het dan toch teasend is, laat het dan vooral sympathie opwekken of zo goed in elkaar zitten dat het niet erg is om op het verkeerde been te zijn gezet.

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies