Kids site: Shrek Happy Meal spel

Vorig artikel Volgend artikel

McDonald's heeft een Europese campagnesite gelanceerd omtrent de nieuwe Shrek (3D) film. Eigenlijk is het een game die vooral over Shrek gaat en niet bijzonder commercieel is ingestoken.

Het spel doet denken aan virtuele bordspellen als Mario Party of Get the Glass en is qua ontwikkeling op sommige punten slim in elkaar gezet voor de kinderdoelgroep.

Kids site: Shrek Happy Meal spel

Het eerste scherm van de site zou nog wel lastig kunnen zijn voor kids van 4-8 jaar. Ik vermoed teminste dat dat de doelgroep van deze site is, aangezien het Happy Meal zich daarop ook richt...

mcd_shrek1a

Je eigen vlag herkennen is natuurlijk al lastig op zo'n jongen leeftijd, maar door de layout met bijzonder veel verschillende vlaggen is het nog een tikkie ingewikkelder. Je moet echt goed kijken!

Goed, als je die lastige pagina voorbij bent wordt het direct leuk. Je poppetje en naam kiezen... Altijd goed, een persoonlijke touch. En een leuke toepassing van het nieuwe McDonald's Happy Meal character trouwens, gecombineerd met Shrek.

mcd_shrek1

De site onthoudt helaas niet je landkeuze als je nog een keer terugkomt, gemiste kans! Ander klein minpuntje is de URL: www.shrek4happymeal.eu. Heel lastig te onthouden voor kids en communiceert natuurlijk helemaal niet lekker in een commercial of iets dergelijks.

We gaan weer verder met het spel. Als je je character en naam hebt gekozen, kom je terecht in een virtueel bordspelletje. Je gooit een dobbelsteen, speelt kleine minigames en komt onderweg kleine uitdagingen tegen. Alles klopt met het thema van Shrek, zowel visueel als inhoudelijk.

mcd_shrek2

De minigames zijn makkelijk te spelen en daardoor ook zeer geschikt voor jonge kids.

mcd_shrek4
mcd_shrek5

Verder slim gekozen is dat er heel weinig tekst wordt gebruikt in de game. De uitleg wordt veelal visueel weergegeven en de knoppen die in games vaak 'start' of 'verder' heten, wordt hier weergegeven als een universele 'play' knop. Waar wel tekst wordt gebruikt, beperkt zich dit vaak tot een enkele zin. Heel fijn.

mcd_shrek3
mcd_shrek8

Leuke toevoeging voor kinderen, is dat zij wallpapers en kleurplaten kunnen 'verdienen' als ze minigames spelen. Daarnaast verzamel je ook muntjes gedurende het spel.

mcd_shrek7
ShrekWallpaper_Ogres_w_Happy

Waar de game heen leidt (en waarvoor je de munten kunt gebruiken) is mij nog onduidelijk. Je kunt erg lang blijven spelen en moet vermoedelijk 6 opdrachten behalen totdat je verder kunt of de game hebt uitgespeeld. Een beetje extra uitleg was wat dat betreft wel fijn geweest. Of een functie waarmee je je game tussentijds kunt opslaan. Helaas heb ik zelf nu geen tijd om de game tot het eind te spelen... En kids hebben dat ook regelmatig, als ze bijvoorbeeld van hun ouders maar 1 uur achter de computer mogen zitten. (Maar mocht iemand wel tijd hebben een flinke tijd te dobbelen, laat dan vooral even weten waar je uitkomt!)

Ben vooral benieuwd of er aan het eind nog een commerciële boodschap volgt. Zoals eerder opgemerkt, lijkt de game niet erg commercieel ingestoken te zijn. De McDonald's inmenging in de game lijkt vooral beperkt tot het Happy Meal character en de logo's van Happy Meal en McDonald's. Je kunt zelfs niet naar een informatiepagina doorklikken of iets dergelijks.

mcd_shrek91

Samenvattend: de site is geschikt voor een jonge doelgroep en is leuk voor kinderen om op rond te hangen. Shrek is sowieso al een leuk character, dus dat helpt natuurlijk mee. In combinatie met de McDonald's Happy Meal character is een vrolijk spel neergezet en de commercie in de game is beperkt gebleven. Het spelprincipe is geinig en veel kinderen zullen dit herkennen. Prettig voor hen is dat er weinig tekst wordt gebruikt en ze lekker rond kunnen klikken om het spel te ontdekken. Al met al een leuke site voor kids dus.

Deze review is onderdeel van een zich continu uitbreidende serie analyses van online marketing initiatieven (zoals websites, campagnes, social sites, branded games, etc.) die op doelgroep kinderen zijn gericht. Regelmatig verschijnen nieuwe reviews over websites, games, campagnes en dergelijke andere initiatieven op internet. Met zoekopdracht "kids" binnen DutchCowGirls kun je de overige artikelen gemakkelijk terugvinden.

Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies