Westen loopt achter in gebruik online video

Vorig artikel Volgend artikel

Online video is hot. Het lijkt wel alsof iedereen de hele dag door op kanalen als YouTube naar filmpjes kijkt. Niet echt verrassend dat 70 procent van de internettende consumenten in de wereld naar online video's kijkt. Wij Europeanen zijn echter lang geen koploper op het gebied van online video. Sterker nog Europeanen en Noord-Amerikanen lopen ver achter in vergelijking met de rest van de wereld. Niet alleen wat betreft online video, ook op het gebied van mobile video. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van onderzoeksbureau Nielsen. Verrassend genoeg scoort ook hightech land Japan laag.

Westen loopt achter in gebruik online video

Nielsen onderzocht meer den 27.000 consumenten uit 55 landen. Om een vergelijking te trekken tussen verschillende werelddelen hebben ze deze opgedeeld in vijf gebieden: Azië-Pacific, Europa, MEAP landen: Midden-Oosten, Africa en Pakistan, Latijns-Amerika en Noord-Amerika. 

Wanneer je kijkt naar de totale online videoconsumptie scoort Europa 23 procent onder het gemiddelde en Noord-Amerika 11 procent. Nederland scoort 47 procent onder het gemiddelde en staat hiermee op de 49e plek van de onderzochte landen. Opmerkelijk, aangezien Nederland een hoge internetpenetratie heeft en relatief gezien snel internet heeft. De beschikbaarheid van middelen zegt natuurlijk niets over het online gedrag. Op het gebied van mobile video scoort Nederland iets beter, hiermee staan we op de 44e plek. 

Op het werk kijken Europeanen en Noord-Amerikanen ook weinig naar online video's. De onderzoekers denken dat dit komt door het strikte beleid van bedrijven in deze gebieden. Chinezen kijken tijdens werktijd het vaakst naar online video's. Nederland staat op de 53e plek. 

Omdat het de verwachting is dat tablet computers als de iPad een belangrijke rol krijgen in het gebruik van mobiele video consumptie, heeft Nielsen het gebruik en de aankoopintentie ook meegenomen in het onderzoek. Hiermee lopen we als Nederland mee met de middenmoot en staan we op een 28e plek.  

Andere opvallende resultaten uit het onderzoek:

  • Wereldwijd heeft 12 procent een 3Dtv of wil er één kopen
  • 11 procent kijkt mobile video's
  • 22 procent heeft een TV met internetaansluiting
  • 11 procent heeft of wil een tablet computer
  • De MEAP landen hebben de grootste interesse in tablet computers
  • Internettende consumenten in Latijns-Amerika hebben grotere interesse in een TV met internetaansluiting, dan consumenten in andere gebieden
  • Met name oudere Noord-Amerikanen hebben een HD televisie

De volledige samenvatting van het rapport is hier te downloaden. Je moet je dan wel even inschrijven voor de nieuwsbrief, maar dan blijf je ook direct op de hoogte.

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies