Vrouwen online sterk in opmars?

Vorig artikel Volgend artikel

Of het nu komt doordat er meer onderzoek wordt gedaan of dat vrouwen echt veel actiever worden op internet: de internettende vrouw krijgt de laatste tijd flink wat aandacht. Ook in het meest recente onderzoek van onderzoeksbureau Comscore. Zij onderzochten wereldwijd het online gedrag van mannen en vrouwen.

Vrouwen online sterk in opmars?

Wat blijkt? Vrouwen besteden gemiddeld meer tijd online en gedragen zich heel anders. Mannen zitten gemiddeld 23 uur per maand op internet en vrouwen 25 uur per maand. Terwijl mannen het internet met name gebruiken voor het zoeken naar informatie als nieuws en financiën en hun tijd stoppen in multimedia, stoppen vrouwen hun tijd in vooral in shoppen en sociale netwerken (16 procent), chatten (11 procent) en e-mail (7 procent). Het verschil tussen de aanwezigheid van mannen en vrouwen op sociale netwerken is in Europa het grootst. Hier is 86 procent vrouw en 81 procent man. Dit verschil is kleiner in Latijns-Amerika, Noord-Amerika en Azië. Wereldwijd gezien is dit 76 procent vrouw versus 68 procent man.

In het onderzoek is de tijdsbesteding via Smartphones, PDA's en internet cafe's niet meegenomen. Terwijl deze toch veel gebruikt worden voor online toepassingen. Dat zal waarschijnlijk een heel ander beeld geven van het totale online gedrag. De kans is groot dat de totale tijdsbesteding dan ook omhoog gaat. Zo blijkt uit onderzoek van Nielsen dat smartphone gebruikers 42 procent van hun tijd besteden aan e-mail en 28 procent aan sociale netwerken. 

Ondanks dat man-vrouw verschillen altijd leuk zijn om met elkaar te vergelijken en het ook interessant is om het online gedrag beter in kaart te brengen, zijn de resultaten in dit onderzoek wel een beetje uit proportie. Eerlijk is eerlijk, zo groot zijn de verschillen niet. Het is ook niet heel gek dat Comscore hier flink wat aandacht aan besteedt. Onlangs is er van hun hand een whitepaper verschenen. Deze gaat over de rol die vrouwen vervullen in het vormen van internet. Interessant om te lezen, maar de resultaten moeten niet te serieus genomen worden. We moeten het verschil tussen mannen en vrouwen op het web natuurlijk ook niet overdrijven.

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies