Twitter: liever advertenties dan betalen

Vorig artikel Volgend artikel

Ondanks de populariteit van Twitter, zijn de gebruikers (tweeps) niet bereid om voor de dienst te betalen. Tenminste, als we afgaan op het Amerikaanse onderzoek van het Center for the Digital Future, een onderdeel van de University of Southern Caliornia. Maar Twitter is niet het enige dat de Amerikanen onderzochten. Het centrum doet jaarlijks -nu al negen jaar- onderzoek naar het gebruik van internet, trends in online media, user generated content en sociale netwerken.

Twitter: liever advertenties dan betalen

Een kleine twee weken geleden kwam het onderzoek naar buiten en werd er over de Twitter resultaten al geschreven op Dutch Cowboys, maar dit was niet het enige dat interessant was in het rapport. Toch nog even kort ook deze resultaten omdat het één van de belangrijkste uitkomsten is van het onderzoek.

Van de internetgebruikers in Amerika gebruikt 49 procent microblogs als Twitter. Geen enkele persoon gaf in dit onderzoek aan te willen betalen voor het gebruik van microblogs. Op zich geen hele verrassende uitkomst: als je eerst iets gratis krijgt, is de kans klein dat je er later wel voor wilt betalen. Het past ook helemaal niet bij het idee achter internet: delen van en onbeperkt toegang tot content. Bovendien lijkt het ook helemaal niet de intentie te zijn van Twitter om de tweeps te laten betalen voor het gebruik. Twitter is inmiddels druk bezig met het experimenteren met advertentiemogelijkheden, zoals het koppelen van realtime advertenties aan gesprekken. En ondanks dat advertenties op internet tot grote irritaties kunnen leiden bij internetgebruikers, heeft 55 procent dit nog liever dan te moeten betalen voor de diensten.

Naast de uitkomsten rondom Twitter blijkt dat resultaten van zoekmachines als Google flink minder gewaardeerd worden op betrouwbaarheid. 61 procent vindt de informatie redelijk tot slecht betrouwbaar (in 2006 nog 53 procent) en 14 procent zelfs totaal onbetrouwbaar. Andere opvallend resultaat is dat nieuwe online mogelijkheden nog maar weinig worden geadopteerd. De helft van de ondervraagden gebruikt nooit instant messaging, 80 procent is niet actief in chat rooms en 85 procent belt niet via het internet.

Het onderzoek laat verder zien dat kranten door internetgebruikers niet hoog gewaardeerd worden als informatiebron. 44 procent ziet de krant niet als een belangrijke of zelfs zeer belangrijke bron van informatie, in 2008 was dit percentage nog 22 procent. Er is zelfs een deel (18 procent) dat zijn abonnement op de krant te hebben opgezegd, omdat ze dezelfde informatie via internet kunnen krijgen. Toch zou meer dan de helft een artikel van een krant online opzoeken wanneer er iets interessants in stond. De bron wordt dus niet ondergewaardeerd, enkel het medium.

Er is wel goed nieuws voor online winkeliers. 65 procent van de volwassenen koopt online. De belangrijkste online aankopen zijn: kleding en boeken (59 procent), cadeaus (55 procent), reizen (53 procent) en electronische apparatuur (47 procent). Bijna tweederde van de mensen is hierdoor wel minder gaan kopen in de winkels op straat.

Het is wel een beetje jammer dat niet duidelijk wordt onder hoeveel Amerikanen het onderzoek is uitgevoerd. Zelf spreken ze van een 'representatieve afspiegeling van online gebruikers'. Er is nog veel meer geschreven in het rapport, te veel om mee te nemen in dit stuk. Wil je zelf de belangrijkste resultaten teruglezen? Dan kun je die hier downloaden. Het volledige rapport is hier ook verkrijgbaar voor 2.500 dollar (1.890,65 euro)

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies