Go Viral: distributienetwerk voor virals

Vorig artikel Volgend artikel

Virals zijn een geliefd onderwerp voor marketeers. Van een geslaagde viral campagne is echter lang niet altijd te spreken. Zeker niet wanneer er enkel wordt uitgegaan van de drie G's: grof, grappig, geil. Het vergt flink wat inspanning, lobbyen en slim inspelen op de behoefte van de doelgroep. Deze moet de ondwingbare drang krijgen om de content door te sturen naar vrienden. Go viral komt tegemoet aan een belangrijk onderdeel: distributie. 

Viral campagnes worden vaak gezien als een goedkope manier om de ROI (Return on Investment) te behalen. Hierin schuilt direct het gevaar dat er redelijk makkelijk mee omgegaan wordt -immers: hoe duurder, hoe belangrijker- en er niet voldoende effort in wordt gestoken om iets unieks en origineels neer te zetten. Dit terwijl je met een virale campagne heel goed specifieke doelgroepen kunt bereiken en -met een geslaagde viral- binnen enkele dagen een enorm bereik kunt hebben.

Een goede verspreiding van de content is natuurlijk essentieel om de gewenste buzz te veroozaken. De video moet geseed worden (vaak is het een video, maar kan natuurlijk ook een game, gratis software, plugin of iets anders zijn). Go Viral speelt in op dit aspect en werkt eigenlijk als een commercieel persbureau voor video's. Websites kunnen uit de aanwezige video's kiezen en krijgen per view betaald. De distributeur is in 20 landen actief, inmiddels ook in Nederland. 

Het netwerk is eerder een handig hulpmiddel, dan het walhalla. Het blijft belangrijk om actief te seeden, te promoten en de campagne bij te sturen wanneer nodig. Anders wordt je video nooit een viral. Dus pluggen bij blogs, sociale netwerksites, communities en fora, maar ook door e-mail en sms marketing in te zetten. Ander hulpmiddelen als TubeMogul kunnen het effect ook weer vergroten. Deze site plaatst de video door naar onder andere YouTube en Vimeo. Voor de vindbaarheid van je video zijn de juiste titel, sleutelwoorden en toelichting onmisbaar.

Een combinatie van content, verspreiding, betiteling en bijsturen zijn essentieel bij een goede campagne. Marjolijn gaf eerder al een aantal basis tips voor de inhoud. Voor de liefhebber, hierbij een aantal cases van Go Viral en hier een lijst van succesvolle virals van verschillende merken.

Riskant onderdeel bij viral campagnes blijft natuurlijk dat, als de epedemie eenmaal is losgebarsten, je er nog weinig grip op hebt. Zo werd er al een maand gespeculeert over het filmpje van Yfke Sturms voordat duidelijk werd dat het niet om de nieuwe lady phone van Samsung ging, maar de kleding van Van Gils. Maar een succesvolle campagne is zeker de moeite waard.

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies