Gamen sinds kort hot op Hyves

Vorig artikel Volgend artikel

Nog geen drie maanden geleden startte netwerksite Hyves met het aanbieden van Games. Niet de spelletjes welke je al via verschillende applicaties kon spelen, maar volledig geïntegreerd en weggezet op een aparte pagina. Omdat iedereen zijn eigen specialisme heeft, gingen ze hiermee een samenwerking aan met Spil Games: de grootste ontwikkelaar van online casual games in ons land. Deze samenwerking heeft beide partijen geen windeieren gelegd. 

Gamen sinds kort hot op Hyves

Cijfers van STIR over de maand mei laten zien dat er nu al ruim 1 miljoen gebruikers minimaal één spelletje hebben gespeeld. Dit is natuurlijk slechts een fractie van het aantal Hyves leden (+ 10 miljoen), maar niet onaardig voor de korte periode dat de games toegankelijk zijn. Voor Spil Games is het bijna de helft van het aantal unieke bezoekers in de maand mei (2,4 miljoen). 

Alle games op Hyves hebben een sociaal component. Je kunt scores delen met vrienden, je vrienden uitdagen om mee te spelen en als tip doorsturen. Concurrent Facebook biedt al langer de mogelijkheid om te gamen in de omgeving van het kanaal. Het succes van deze spellen is volgens Spil Games een goede indicatie voor het succes van Hyves en de potentie bij andere sociale netwerksites.

Voor Hyves was het doel van de samenwerking om bezoekers meer bij de site te betrekken. Niet onbelangrijk gezien de resultaten van recent onderzoek door comScore. Hieruit kwam naar voren dat online bezoekers minder tijd doorbrengen op netwerksites. Hyves was hierin nog een uitzondering aangezien bezoekers hier 9 procent langer doorbrengen. Het aantal bezoekers was echter wel met 1,8 procent gedaald. Dit lijkt weinig, maar gaat toch om bijna 2 miljoen mensen. Bezoekers pleasen en blijven prikkelen blijft belangrijk.

Het verdienmodel van de games zit hem bij Hyves in advertenties en microbetalingen. De eerste advertenties zijn al in een aantal games verwerkt. De games zijn in principe gratis, maar gebruikers kunnen via iDeal of sms punten kopen, welke in sommige gevallen ingeruild kunnen worden voor een extraatje. Bij de lancering had de 'game portal' van Hyves al 300 spellen, inmiddels zijn dit er 1.000. Wekelijks komt er nieuwe content bij.

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies