Resultaten 'Voor Oranje, tegen Aids' campagne Oxfam Novib

Vorig artikel Volgend artikel

Ik schrijf dit vanuit de overtuiging dat als we eerlijk en open zijn, we meer van elkaar leren en ontwikkeling sneller plaatsvindt. Anderhalve week geleden lanceerde Oxfam Novib en Stop Aids Now! de campagne Voor Oranje, Tegen Aids. Ik coordineerde deze online campagne. De teller staat momenteel op 8490 deelnemers en dit zijn de rest van de onverbloemde statistieken. Speciaal voor cowgirls en cowboys die van cijfertjes houden!

Resultaten 'Voor Oranje, tegen Aids' campagne Oxfam Novib

Laten we beginnen met een experiment
Eens kijken of je afhaakt bij het lezen van de volgende zin: ‘Dit WK alleen al sterven er in Zuid-Afrika 30.000 mensen aan de gevolgen van aids.’ 

Nog niet afgehaakt? Fijn. Veel mensen raken ontmoedigd na het lezen van die zin en zoeken afleiding. Daarom brengen Oxfam Novib en Stop Aids Now! de problematiek op een leuke manier. Wat is daarvoor geschikter dan een online campagne die gebruikt maakt van het aanhaakmoment van het jaar: het wereldkampioen voetbal?

Wat is de campagne ‘Voor Oranje, tegen aids’? 
Je laat zien dat je tegen aids bent wanneer je de introfilm met Jack van Gelder bekijkt en daarna een voetbalplaatje aanmaakt. Op dat moment ben je supporter geworden en kom je in het grote Supportersalbum van Stanley Menzo (voormalig Oranje-doelman). Dit supportersalbum gaat naar de nieuwe regering. Nadat het aanmaken van een voetbalplaatje kun je ook je vrienden uitnodigen mee te doen.

En op Hyves kun je daarna ook je eigen voetbalfeestje organiseren. In samenwerking met Hyves hebben we alle honderden, duizenden spots waar dit WK voetbal gekeken gaat worden in een overzicht gezet. Wil je in de Pathé kijken? Of liever bij de kroeg om de hoek? Selecteer dat in de tool. Heb je trouwens geen Hyves? Dan kun je ook via Facebook, Twitter en mail meedoen.

Cijfertjes: wat werkte
Op 7 juni, dag 5 van de campagne, hadden we iets meer dan 300 supporters. Een getal om goed moedeloos van te worden. We hadden een hele dag met 5 vrijwilligers het internet op een relevante manier gespamd (ja echt, relevant!), al onze vrienden persoonlijke berichtjes gestuurd, BN-ers bereid gevonden een voetbalplaatje aan te maken, en zelf waren we al maanden lang 10 uur per dag met de campagne bezig. Als de teller de komende drie weken zo door zou lopen, hadden we niet het grootste supportersalbum om aan de regering aan te bieden, maar het kleinste.


Maar toen, maandagavond, dag 5, stuurde BN-er Nicolette Kluiver een berichtje aan haar 10.000 Hyves-vrienden en vroeg hen een voetbalplaatje aan te maken. De teller begon op te lopen. Totdat de Groene Sint op dag 6, een berichtje stuurde aan zijn 72.000 vrienden.

Groene%20Sint%20groepsbericht

Plotseling zaten we aan de 2.000 voetbalplaatjes.
Zaterdag 12 juni zagen we de grootste groeispurt. Dankzij de best-scorende Hyves banjer, een profielbutton, kwamen er op één dag 4.000 supporters bij In totaal klikten zo'n 14.000 mensen op de banner. Opmerkelijk genoeg zagen Hyvers in de banner niets over de aidsproblematiek, of over de organisaties die er achter zaten. Het enige wat de kijker zag, was dit:

profielbutton1

Normaal gesproken is het afhaakpercentage zeer hoog na de click-through. In dit geval bleef het percentage mensen dat een voetbalplaatje aanmaakte toch nog de 25-30%. Dit is dezelfde conversie als de tell-a-friend. Ook hier maakt 25-30% van de mensen die op de uitnodiging van een vriend klikt, daadwerkelijk een voetbalplaatje aan.

Voordat je mee kunt doen aan de campagne, zie je eerst een filmpje met Jack van Gelder en Stanley Menzo. Het verplicht kijken van een filmpje leek ons een flinke drempel. Toch kijkt 50% het hele filmpje uit en klikt maar 25% op de ‘skip’-button. Het grootste afhaakmoment in deze campagne zit op de pagina waar je een voetbalplaatje kan aanmaken. 70% van de bezoekers klikt hier weg. Overigens is dit geen extreem hoog aantal, wanneer je het vergelijkt met andere campagnes, maar toch lanceren we morgen een nieuwe versie van deze pagina met een betere gebruiksvriendelijkheid.

Viraal of niet?
Een campagne is viraal als iemand vrienden uitnodigt mee te doen aan een campagne en gemiddeld meer dan één van die vrienden daadwerkelijk ook meedoet. In totaal zijn ruim een ton vrienden uitgenodigd via tell-a-friend. In deze campagne nodigt de gemiddelde supporter 15 vrienden uit. Het percentage dat die uitnodiging accepteert is 10% (oftewel 1,5 'persoon'). Van die 10% maakt 30% een plaatje aan (0,5 'persoon'). Dat is dus minder dan 1. De campagne is op dit moment dus, hoe goedlopend ook, nog niet viraal. De zogenaamde virale quotiënt ligt onder de 1.

Supporters voor de regering
Oxfam Novib en Stop Aids Now! willen dat Nederland het goede voorbeeld geeft aan de rest van de wereld en kampioen aidsbestrijding wordt. Op dit moment besteedt de Nederlandse overheid haar geld verkeerd. Geld dat beter naar preventie en voorlichting kan, gaat nu naar behandeling.
Zodra de nieuwe regering bekend is, gaan we het grootste supportersalbum aller tijden aanbieden aan de Nederlandse regering. Zo roepen we de nieuwe minister van Ontwikkelingssamenwerking op om zich op de komende Millenniumtop hard te maken voor meer financiering van hiv-preventie.

Bovenstaande cijfers zijn een momentopname, voorlopig en nog niet alleszeggend. Vragen en suggesties? Post ze hieronder.

Wendy Hoenkamp

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies