Nieuw boek - Contact! Kinderen en Nieuwe Media

Vorig artikel Volgend artikel

Het digitale aanbod voor kids is de laatste tijd flink toegenomen. Maar weten kinderen hier wel mee om te gaan? Hoe staat het bijvoorbeeld met commercie op websites? En zijn kids in staat om informatie op het net kritisch te beoordelen?

Sinds vandaag is een nieuw boek verkrijgbaar over kinderen van 6-12 jaar en nieuwe media. Onderwerpen als bovenstaande komen hierin uitgebreid aan de orde, geschreven door Jos de Haan en Remco Pijpers.

Nieuw boek - Contact! Kinderen en Nieuwe Media

"Nederlandse kinderen tussen 6 en 12 jaar zijn koploper in Europa in het gebruik van nieuwe media; ze zitten meer op internet en de helft heeft een mobiele telefoon." start het persbericht over het boek 'Contact! Kinderen en Nieuwe Media'.

Deze kinderen zijn echter niet altijd mediawijs. Ze worden bijvoorbeeld online veel benaderd met commerciële boodschappen, al dan niet geïntegreerd in de content van een website. Vaak kunnen kids deze informatie niet goed beoordelen. Reden voor de schrijvers om te pleiten voor meer duidelijkheid op websites, omtrent wat een reclame is en wat niet.

Kinderen hebben ook regelmatig problemen met het beoordelen van informatie en het gebruiken van het internet voor hetgeen ze dat zouden willen. "De auteurs vinden dat het leren van deze vaardigheden een prominentere plaats moet krijgen in het onderwijs. (...) Volgens Remco Pijpers en Jos de Haan is het daarbij belangrijk dan kinderen leren hoe ze zelf actief en creatief om kunnen gaan met nieuwe media, omdat het leidt tot mediawijsheid."

Kortom: een boek vol waardevolle info, dat je zeker moet lezen als je actief bent in het kids & online veld. Je kunt het onder andere hier bestellen.

Wil je alvast wat meer te weten komen? Bekijk dan de factsheet over het boek van Mijn Kind Online.

cover-Contact
Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies