Social media goed voor een flinke dot CO2

Vorig artikel Volgend artikel

Internetgebruik zit, met de komst van social media en handige gadgets (weer) in de lift. Steeds meer mensen, zitten vaker en langer online. Het is voor iedereen mogelijk om op ieder gewenst moment online te zijn en gebruik te maken van social media, e-mailen en uitwisselen van media. Allemaal goed voor een flinke portie CO2 uitstoot. Hoewel het merendeel van de gebruikers zich hier waarschijnlijk niet mee bezig houdt, doet milieuorganisatie Greenpeace dit wel. 

Social media goed voor een flinke dot CO2

Dat energieverbruik gelinkt is aan CO2 uitstoot is geen verrassing. Energieslurpers als de magnetron, stofzuiger en waterkoker kosten daarbij ook gewoon heel veel geld aan stroom. Maar dat het uitvoeren van twee zoekopdrachten op Google ongeveer dezelfde hoeveelheid kooldioxide uitstoot als een ketel kokend water voor een kopje thee, goed voor zo'n 15 gram CO2, is een stuk opmerkelijker. Je voelt dit natuurlijk ook niet direct in je portemonnee. 

Wat is CO2 ook alweer? CO2 = koolstofdioxide, mensen en dieren ademen zuurstof in en blazen CO2 uit. Planten en bomen zetten dit weer om in zuurstof. Niet alleen levende wezens produceren koolstofdioxide, het verbranden van fossiele brandstoffen ook. De uitstoot van CO2 is sinds de industriële revolutie flink toegenomen, van 275 ppm naar 375 ppm. Resultaat: een opwarmende aarde c.q. het broekaseffect, met allerlei nare gevolgen van dien. Hoewel wetenschappers elkaar steeds weer tegenspreken (wel/niet opwarming van de aarde, wel/geen nieuwe ijstijd) blijven actiegroepen standvastig in hun roep om CO2 reductie. Zo ook Greenpeace. 

Niet alleen de industrie zorgt voor een verhoogde CO2 uitstoot, ook de internet revolutie draagt hieraan bij. Tijd voor Greenpeace om hiertegen in actie te komen. Directe aanleiding voor de actie is de lancering van de iPad in Amerika. Hoe actiever (social media, YouTube, downloaden) we op internet zijn en hoe meer tijd we hierop doorbrengen, hoe meer CO2 we ongemerkt uitstoten. Ontwikkelingen als de iPad en smartphones dragen hieraan bij. 

De oplossing van Greenpeace is -gelukkig- niet om de mogelijkheden van internet en gadgets in te perken. Wel willen ze dat grote aanbieders als Google, YouTube en Facebook bewust zijn van hun energie verbruik en hier voor de inkoop richtlijnen opstellen voor duurzame energie. Slechts 7 tot 8 procent van de 'cloud bedrijven' gebruikt duurzame energie, met grote uitzondering Yahoo die voor 28 procent gebruik maakt van 'groene stroom'.

Google lijkt geen interne richtlijnen te hebben, waar ze in het ene centrum gebruik maken van 50 procent duurzame stroom, is dit in het andere centrum 3 procent. Grootste boeman is Facebook omdat zij onlangs een contract afsloten met een alles behalve duurzame energieleverancier. Opvallend is dan weer wel dat Greenpeace op datzelfde Facebook oproept om voor groen te gaan, en op ditzelfde medium gigant Nestlé dwarsboomde tegen palmolie gebruik.  

De link tussen internetgebruik en CO2 uitstoot is natuurlijk niet helemaal nieuw, sinds 2007 zijn onderzoekers bezig met het uitdiepen van de relatie tussen CO2 uitstoot en het digitale verkeer. Het Britse milieu-adviesbureau Carbonfoorprint zegt dat de uitstoot van een zoekopdracht via Google tussen de 1 en 10 gram CO2 uitstoot. Nogal flink uiteenlopende marges die afhankelijk zijn van het wel of niet opstarten van je computer. Het sturen van een mailtje is al goed voor 0,03 gram CO2.  

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies