Kidssite: Belgische TV zender KetNet.be

Vorig artikel Volgend artikel

TV zender KetNet heeft een bijzonder rijke site voor kinderen. Sinds een behoorlijke tijd investeert de organisatie in een kwalitatieve online aanwezigheid voor kids in België. En dat is te merken.

Wat biedt KetNet.be kids precies? Wat werkt wel en niet? Lees de review.

Kidssite: Belgische TV zender KetNet.be

KetNet.be is een website waarop kids van alles vinden over de shows en characters die de TV zender dagelijks uitzendt. De content varieert van spelletjes tot een radiozender en van filmpjes tot wedstrijden. Daarnaast wordt kids wordt om veel input gevraagd rondom van alles dat met TV programma’s te maken heeft. De site heeft duidelijk een activerende insteek.

Direct al fijn aan homepage: er staat bijna bijna geen tekst op! Dit is uitermate prettig voor kids, je kijkt en klikt spelenderwijs door de site. Filmpjes en plaatjes zijn de hoofdmoot.

ketnet1

De spelletjespagina ziet er goed uit, het is direct duidelijk dat er veel spelletjes op deze site staan. Inhoudelijk zijn de spellen vaak gelinkt aan een programma. Dit kan een flinke investering zijn, maar kids houden daar zeker van. Het geeft ze automatisch een leukere spelbeleving, omdat het gaat over mensen, characters of programma’s die zij dagelijks op TV zien. Ten opzichte van de grote spelletjesportals is dit een sterke USP voor TV kanalen.

ketnet_18
ketnet_19

De videocontent is geclusterd onder het onderdeel "kijk". Het is vooral veel en eigenlijk kom je het overal op de site tegen. Het overzicht vind ik echter wat minder duidelijk dan bij het games onderdeel. Hier lijkt het alsof de site helemaal niet zoveel content bevat, terwijl dat wel het geval is… helemaal onderaan kun je pagina’s door klikken, maar veel kids zullen door deze opzet vooral de meest actieve of laatst toegevoegde video’s bekijken.

ketnet_211

Er staan redelijk wat leuke wedstrijden op de site, je kunt je alleen afvragen of dit ook niet commercieel te noemen is. Waarschijnlijk vanuit de redacteur een ‘leuke toevoeging’ of ‘extra’ voor bezoekers, maar ondertussen wordt hier wel reclame gemaakt voor de CD van Justin Bieber. Vind zelf dat dat wel ‘advertentie’ op zou mogen komen te staan… Geeft de indruk dat de site een commercieel doel heeft misschien, dus kan me voorstellen dat de publieke omroep dat liever niet doet. Toch zou het voor kids wel zo duidelijk zijn, vind ik persoonlijk. In Nederland hebben de meeste kindersites dit inmiddels wel geïmplementeerd, aan de hand van het "Gratis, maar niet heus”-rapport van Mijn Kind Online.

ketnet_5

Een minpuntje, de site kent veel 'tussenpagina's'. Dit zijn pagina's die als buffer zijn ingebouwd binnen de site, maar doorlinken naar externe sites. Snap hier niet helemaal het doel van, soms is het zelfs enkel een plaatje met de zin "klik door naar site x". Deze extra klik is niet echt handig voor de doorstroom van je traffic. Elke klik extra om bij de content te komen, is er één waarbij kids kunnen afhaken.

ketnet_1

Wel begrijpelijk dat sommige programma's een eigen site hebben. Voorbeelden hiervan zijn Karrewiet en Kaatjes wereld (waarover ik al eerder een review schreef). De site kent ontzettend veel content, vooral gelinkt aan programmas, en soms is het daarom prettig om een programma met extreem veel content een 'eigen' site te geven... Eén ding is duidelijk: KetNet begrijpt de 'paraplu-strategie' erg goed.

Wat niet helemaal logisch in elkaar zit is het doorlinkbeleid naar externe sites. Bij het gaan naar de webshop wordt er gewaarschuwd d.m.v. een melding (zie hieronder) dat je van de site afgaat, maar bij doorlink naar andere externe - niet door KetNet gemaakte - sites niet. Op zich een wel goed idee zo'n melding, maar wees er dan wel consequent in.

ketnet_3

De achtergrond van de site verdient overigens een compliment. Waarschijnlijk wel geïnspireerd op de site(s) van CBBC, maar het is erg speels en interactief. Hij verandert ook nog eens regelmatig. Lijkt me niet handig voor redactie om bij te houden, aangezien je een animator nodig hebt, maar wel erg leuk!

cbbc1

Verder leuk én handig aan deze site, rechtsonder zie je een ruimte met “nu op tv, nu op radio”. Jammer dat het rechtsonder staat, dat is wel één van de minst bekeken plekken op een webpagina… De radio van deze website schijnt overigens wel erg populair te zijn.

ketnet_2

Een profiel aanmaken kun je ook doen via deze site. Het is opgebroken in stappen en geeft continu feedback of je alles goed invult.

ketnet_6
ketnet_8
ketnet_12

Lijkt erop dat je geen nieuwsbrief kunt ontvangen per mail. Heb daar in ieder geval geen op-tin voor gegeven. Als ik inlog zie ik wel ineens dat ik “1 bericht” heb. Beetje vreemd, als ik erop klik kom ik op mijn profielpagina terecht, waar geen bericht staat. Alleen dat ik net lid ben geworden.

ketnet_13

Maar, de profielpagina is zo leeg dat ik wel meteen zin krijg om van alles in te vullen en mijn foto bij te voegen. Dat laatste blijkt dus niet te kunnen. Helaas kan ik maar kiezen uit een paar vaste plaatjes, iets wat kids vaak heel teleurstellend vinden. Als ze een profiel op je site aanmaken, willen ze het liefst hun eigen foto of een custom-made character zien, waarvan ze kunnen kiezen of deze wel of niet op henzelf lijkt.

ketnet_14
ketnet_15

De gegevens die ik moet invullen vind ik zelf enigszins bijzonder. Lengte, kleur haar, schoenmaat… is dit een datingsite? Vraag me af of kids dit onderling boeiend vinden om te weten, of dat het puur ter verrijking van de Ketnet database is bedacht.

ketnet_16

Goed, hoeveel kinderen bezoeken deze site nu eigenlijk? Volgens CIM Metriweb, kwamen er in 2009 gemiddeld 220.000 unieke bezoekers per maand. Dit jaar januari hebben ze zelfs 354.000 kids bereikt. Dat maakt deze website één van de best scorende kinderwebsites in België (de spelletjesportals niet meegerekend).

Samenvattend: Ketnet is een zeer rijke, aantrekkelijke site voor kids. Er wordt niet alleen heel veel content aangeboden, maar de inhoud is in bijna alle gevallen ook nog eens specifiek toegespitst op de programma’s die veel worden uitgezonden op TV. Sommige aspecten kunnen nog wat verbeterd worden. Zo zou bijvoorbeeld de registratie nog wat duidelijker uitgelegd kunnen worden, vooral waarom je het zou moeten doen en door (op een voor kids begrijpelijke manier) uit te leggen wat met je gegevens gebeurt. Daarnaast zouden reclames bij het onderdeel ‘wedstrijden’ mijns inziens moeten worden ‘bestempeld’ met advertentie, om het bewustzijn van kids hier rondom te vergroten. Maar, in de meeste gevallen is de site erg gebruikersvriendelijk en vooral op een speelse manier te gebruiken. Het is zeker een site waar kids uren zoet mee kunnen zijn!

Deze review is onderdeel van een zich continu uitbreidende serie analyses van online marketing initiatieven (zoals websites, campagnes, social sites, branded games, etc.) die op doelgroep kinderen zijn gericht. Regelmatig verschijnen nieuwe reviews over websites, games, campagnes en dergelijke andere initiatieven op internet. Met zoekopdracht "kids" binnen DutchCowGirls kun je de overige artikelen gemakkelijk terugvinden.

Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies