Slechte website grote stressfactor voor consumenten

Vorig artikel Volgend artikel

Trage computers, slechte internet verbindingen en onduidelijke websites (of een combinatie van deze drie) zijn een van de, of misschien wel de, grootste irritatie in mijn dagelijkse routine. Het haalt echt het bloed onder mijn nagels vandaan. Een soort road rage bij computergebruik oftewel web stress. In Schotland deden ze onderzoek naar deze vorm van computer stress.

In opdracht van CA Wily onderzocht Foviance de reactie van Europese computergebruikers op slecht functionerende of trage websites. Proefpersonen werden achter een computer gezet met een gesaboteerde internetverbinding. Opdracht: dagelijkse computer activiteiten uitvoeren zoals het bestellen van een product en het invullen van formulieren. Ondertussen hielden de onderzoekers de neurologische en psychologische reacties in de gaten. Wat blijkt: stress!

Wij mensen kunnen niet tegen websites die traaaaaag en ingewikkeld zijn. Het zorgt niet alleen voor stress, maar kost ook extra energie. We moeten ons 50 procent meer inspannen wanneer een website beneden onze verwachtingen functioneert. Grootste irritatie- en stressmomenten zijn de zoektocht naar een product en het afronden van een online aankoop. 

De stress nam tijdens het onderzoek in grote mate toe wanneer de proefpersonen iets op een site tegenkwamen dat onduidelijk of ingewikkeld was. Het vertragen van de internetverbinding -laadvermogen van de site- zorgde voor nog eens een flinke dosis extra stress. Volgens Foviance zijn we zo ontzettend lichtgeraakt omdat we hoge verwachtingen hebben van het functioneren van websites. In de ogen van consumenten moeten websites en webapplicaties altijd beschikbaar zijn en optimaal functioneren.

Web stress is niet alleen nadelig voor consumenten, ook voor webshops. De proefpersonen moesten hun online koop afmaken, maar zouden het liefst direct afhaken en gaan shoppen bij de concurrent. Foviance geeft aan dat in een gewone situatie driekwart van de consumenten zou stoppen. Bovendien komen consumenten na een web stress ervaring niet snel meer terug op dezelfde site. De motieven voor het onderzoek zijn trouwens niet geheel onbaatzuchtig, CA Wily is een partij die IT oplossingen biedt.

Gelukkig zijn we gemiddeld wel weer erg snel van onze stress verlost, dit duurt ongeveer een minuut. Net een stressmomentje achter de rug? Adem in, adem uit....

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies