Kids game: Mega Mythen Rijksmuseum van Oudheden

Vorig artikel Volgend artikel

Voor het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden is de game Mega Mythen ontwikkeld. Gamestudio Kamerblauwlicht heeft hiervoor samengewerkt met Cristina Garcia Martin, de game is mede mogelijk gemaakt door het GameFonds.

In de game leer je spelenderwijs vanalles over de Griekse mythologie. Hoe werkt de game en zouden kids dit leuk vinden?

Kids game: Mega Mythen Rijksmuseum van Oudheden

De game MegaMythen is in eerste instantie gemaakt als onderdeel van de tentoonstelling MegaGrieken. Op drie speciaal ontworpen consoles is de game te spelen. Ook wordt de game gebruikt ter promotie van de tentoonstelling, maar deze is in eerste instantie niet met dit doel ontworpen.

In de game kom je steeds de goden uit de Griekse oudheid tegen. Ze zijn er allemaal in aanwezig. Hermes, Hades, Demeter, Apollo, Athena, Poseidon en Hephaistos hebben allen een speciale kracht die verwerkt is in de gameplay. Als je voor een missie slaagt (die altijd gekoppeld is aan één van de goden) verdien je een kracht die je weer kan inzetten bij de overige missies.

De game is vrij duidelijk qua gameplay. Je gebruikt je pijltjestoetsen en af en toe je muis. Wat je moet doen en hoe het werkt wordt helder uitgelegd door middel van kleine tekstschermpjes. De teksten zijn kort maar duidelijk, behapbaar voor kids dus.

megamythen2

Eigenlijk is de basis een game, die bijna aandoet als een soort virtuele wereld in het klein. Binnen de omgeving moet je minigames doen als een soort uitdagingen, om verder te komen in het spel. De combinatie van het spelen van de 'grotere game' met hierin hele kleine games/uitdagingen verwerkt, is een concept dat je steeds meer toegepast ziet worden in de kids branche, vooral voor onderwerpen waarin je in 'stukjes' informatie wil geven of kids diverse keren probeert activeren.

megamythen4

De site ziet er erg creatief uit, de stijl is vooral handgetekend waardoor het een speelse uitstraling krijgt. Krijg er zelf niet 100% een "Grieks" gevoel van, maar misschien is het juist de bedoeling geweest niet 'over the top' te gaan.

megamythen3

In de game is je opdracht om de berg van Olympus te beklimmen. Links in het scherm zie je steeds een klein kaartje, waarop duidelijk wordt waar je bent. Grappig detail is overigens dat de goden veel groter worden afgebeeld dan de mens (die jij bent). In films is dat vaak ook het geval en natuurlijk onderdeel van de hele Griekse mythen.

megamythen5

Binnen de game krijg je kleine opdrachtjes, zoals het naspelen van een melodie op de harp. Als je het vaak fout doet, ben je 'dood'. Dan moet je naar de onderwereld. Klopt helemaal, toch?

megamythen6

Klein nadeel aan de website: het muziekje wordt na een tijdje irritant. Zeker als een kind even snel iets anders tussendoor wil doen, zoals MSNen ofzo. Verder vind ik het jammer dat er geen gesproken stemmen in zitten. Had echt toegevoegde waarde gehad in deze game, maar is vaak een afweging qua kosten. Als het budget niet toereikend is, wordt meestal in plaats van echte stemmen dan onherkenbaar gebrabbel gebruikt. Dit voegt toch nog iets toe aan de gameplay, als het stil blijft is het ook zo saai...

Concluderend: deze game is erg leuk opgezet en heeft een rijke educatieve waarde. Kan me helemaal voorstellen dat veel van de informatie die in de game verwerkt is bij de spelers blijft hangen. De stijl kan naar mijn smaak nog iets "griekser", maar is evengoed erg aantrekkelijk.

Deze review is onderdeel van een zich continu uitbreidende serie analyses van online marketing initiatieven (zoals websites, campagnes, social sites, branded games, etc.) die op doelgroep kinderen zijn gericht. Regelmatig verschijnen nieuwe reviews over websites, games, campagnes en dergelijke andere initiatieven op internet. Met zoekopdracht "kids" binnen DutchCowGirls kun je de overige artikelen gemakkelijk terugvinden.

Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies