Social Media: effectief marketing instrument?

Vorig artikel Volgend artikel

Afgelopen donderdag publiceerde Adformatie een artikel over het fenomeen social media. Een tsunami aan reacties was het gevolg met een pittige discussie over de zin en onzin van social media. Aanleiding: Ondanks de razendsnelle groei wordt het sociale web overschat, vindt Sanoma's COO Digital Media Michiel Buitelaar: ‘Vanuit een uitgeversperspectief is het ontzettend moeilijk om er geld mee te verdienen’

Social Media: effectief marketing instrument?

Hij deed deze opmerkelijke uitspraak tijdens het congres Interact 2009. Een golf van reacties op de site van Adformatie was het gevolg. Waarin uiteindelijk twee discussies werden uitgevochten: Kan social media een nieuw kanaal bieden voor uitgevers om te exploiteren?

De tweede discussie die hiermee indirect was gestart: is de inzet van social media een effectief middel voor adverteerders? Met andere woorden: is social media een effectief marketing instrument wat succesvol ingezet kan worden in de marketingmix? De eerste discussie is overigens alleen te beantwoorden wanneer er duidelijkheid is over de tweede. 

Persoonlijk ben ik van mening dat de inzet van social media ideaal kan zijn om persoonlijk contact met je klanten te onderhouden. Het is de manier om je klanten te laten voelen dat je ze belangrijk vindt, dat je hun mening waardeert. De voorwaarden is dat je social media gebruikt als een sociaal instrument. Een middel voor dialoog met je klant. Zo kan je spreken van ambassadeurs van of voor je merk. Op deze wijze is de inzet van social media een instrument dat je naamsbekendheid kan verhogen, je imago kan verbeteren. Michiel Buitelaar ontkende dit ook niet: “De waarde voor bedrijven ligt in de mogelijkheid om directe relaties aan te gaan met de klant”.

Waar de schoen wringt lijkt mij - en dat wordt ook aangehaald in de discussie - in sociale media bestaan geen traditionele doelgroepen of marktsegmenten meer. De doelgroep in sociale netwerken zijn vrienden van vrienden. Ze delen informatie, belevingen, kennis, ervaringen. Over jou, je product, je service. Dat is de kern van sociale netwerken.

Eén van de reacties, weet het heel helder te formuleren: “En in die onderlinge conversaties hebben ze geen behoefte aan een organisatie die ze onderbreekt door te schreeuwen dat men zijn product moeten kopen. Merken die succesvol zijn of willen zijn in de nieuwe wereld met social media durven het traditionele marketingdenken los te laten. Kortom, social media is als advertentiemedium niet echt geschikt. Vanuit een uitgeefperspectief is het ontzettend moeilijk om er geld mee te verdienen’

Om dit verhaal af te sluiten met een goed voorbeeld van hoe social media wel kan werken, kijk dan eens naar het crowdsourcingplatform Battle of Concepts. Op dit platform zijn bedrijven en overheidsinstanties op zoek naar innovatieve ideeën en creatieve oplossingen voor allerlei soorten vraagstukken. Bijvoorbeeld nieuwe ideeën voor een marketingcampagne of een oplossingen voor een maatschappelijk vraagstuk. Met de kop: Win geld en word ontdekt  is dit een aantrekkelijke manier voor bedrijven om publiek te betrekken en na te denken over nieuwe producten.

Co-creatie is het toverwoord, de massa doet mee. En grote namen uit het bedrijfsleven zijn deelnemers op het platform: van KLM, Prorail tot Nationale Nederlanden. Battle of Concepts is exclusief voor studenten (HBO of WO) of Young Professionals (afgestudeerd HBO/WO) t/m 30 jaar. Je kan als winnaar aardig wat prijzengeld scoren en het is ook nog een manier om jezelf aan potentiële topwerkgevers te laten zien. Een goed voorbeeld van hoe de inzet van social media wél werkt.

Wil je de gehele discussie over social media lezen, kijk dan even op Adformatie

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies