Overheid is cookiemonster

Vorig artikel Volgend artikel

Hebben site-eigenaren en adverteerders eindelijk een mogelijke oplossing gevonden om effectief online te adverteren, gooit de overheid weer roet in het eten. Onder het motto "de positie van de consument op de telecom markt te verbeteren" stelt de overheid voor dat gebruikers in de toekomst vooraf toestemming moeten geven voor het gebruik van cookies op hun computer. Hoezo, verbeteren van de positie van de gebruiker

Overheid is cookiemonster

Welke gebruiker heeft nou zin om bij elke site waar hij binnenkomt een vraag over cookies te beantwoorden? Laat staan, iedere keer dat een adverteerder een banner wil tonen: beste gebruiker, mag ik a.u.b. een cookie op uw computer plaatsen, zodat u naar mijn banner kan kijken? Alleen dat woord al ‘cookie’ en de betekenis ervan. Een groot deel van internettend Nederland heeft echt geen idee wat een server en een browser is, laat staan wat het verschil is. Daar zijn heel wat Postbus 51 spotjes voor nodig om dat goed uitgelegd te krijgen.

Succes met het inrichten van het call center, ministerie van Economische Zaken!

Adverteerders en site-eigenaren gebruiken cookies om content en advertenties gericht aan gebruikers te tonen. Bijvoorbeeld bij het tonen van een homepage takeover, zorgt het admanagement systeem ervoor dat er op basis van cookies voor wordt gezorgd dat iedere gebruiker (die zijn cookies niet standaard weggooit) de homepage takeover maar een bepaald aantal keer te zien krijgt.

Tot nu toe is het zo dat sites duidelijk moeten aangeven waar de gebruiker zich af kan melden voor cookies. Maar de Europese Unie heeft in de telecomwetgeving een maatregel opgenomen waarbij gebruikers een opt-out optie krijgen voor cookies. Oftewel, ze moeten vooraf toestemming geven om de cookies te laten plaatsen.

Dit wordt al een redelijk probleem voor standaard bannering, waarbij frequency caps – het aantal keer dat een banner wordt getoond aan een gebruiker – aan de orde van de dag zijn. Maar dit is natuurlijk helemaal killing voor alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van profile en behavioural targeting. De manieren waarmee adverteerders en site-eigenaren het online-advertentiemodel een nieuwe levensfase in proberen te loodsen.

En ik zou zeggen, hoe gerichter de informatie en de advertenties, hoe beter de gebruikerservaring; dat is pas een positieverbetering voor de consument.

Vinne Schifferstein Vidal

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies