PR case - Anne Frank Youtube kanaal

Vorig artikel Volgend artikel

De Anne Frank Stichting heeft op 30 september met groot succes het officiële Anne Frank YouTube kanaal gelanceerd. Zo’n 2.600 nieuwskanalen, waaronder social media netwerken, hebben inmiddels aandacht besteed aan het kanaal. Vooral het filmpje met de enige bewegende beelden van Anne Frank heeft bij het publiek veel reacties losgemaakt. 

De beelden van Anne Frank zijn 2,5 miljoen keer bekeken en op tal van sites overgenomen. Het filmpje spreekt dan ook enorm tot de verbeelding. We zien Anne Frank, die op een mooie zomerdag in 1941 vanuit het raam op het Merwedeplein in Amsterdam een bruidspaar op straat gadeslaat. Een bezoeker van het kanaal verwoordt het zo: “Beautiful little girl smiling out the window on a happy street, so sad.”

PR case - Anne Frank Youtube kanaal

De eerste dag van de lancering is het officiële Anne Frank YouTube kanaal door maar liefst 224 nieuws- en social media kanalen opgepakt. Een flink aantal radio- en nieuwszenders heeft bovendien een interview gewijd aan het kanaal, waaronder CNN via een online special. In de drie weken na de lancering is het kanaal door 610.000 mensen uit 188 verschillende landen bezocht. YouTube bezoekers die op de hoogte willen blijven van nieuwe video’s, kunnen zich abonneren. Zij ontvangen dan automatisch bericht als er een nieuw filmpje op het kanaal staat. Alle media-aandacht voor het kanaal heeft ook gezorgd voor drie keer zoveel traffic op www.annefrank.org.



Naast het delen van bijzonder filmmateriaal, wil de Anne Frank Stichting via het YouTube kanaal ook de ontwikkeling van de Virtuele Vleugel presenteren. De Virtuele Vleugel omvat het toekomstige online aanbod van de Anne Frank Stichting en wordt hiermee hét kennis-, actualiteiten- en educatief centrum met betrekking tot Anne Frank binnen de context van de Tweede Wereldoorlog en de Jodenvervolging. Bezoekers krijgen op YouTube onder andere een voorproefje van het online onderduikpand in 3D te zien. 


De lancering van de Virtuele Vleugel is op 28 april 2010 in het kader van het 50-jarig bestaan (op 3 mei 2010) van het Anne Frank Huis als museum. De Anne Frank Stichting en LBi Lost Boys produceren samen de Virtuele Vleugel en hebben het officiële Anne Frank YouTube kanaal voorbereid, ingericht en gemeten.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies