Prijsvergelijkers betere leads dan AdWords

Vorig artikel Volgend artikel

Prijs- en productvergelijkingssites leveren webwinkels kwalitatief iets betere links op dat Google AdWords. Winkeliers vinden affiliatemarketing en banners niet belangrijk om kooplustige klanten te vinden.

Prijsvergelijkers betere leads dan AdWords

Dat blijkt uit een onderzoek dat IM Networks voor en met de Nederlandse Thuiswinkelorganisatie heeft uitgevoerd onder 223 aangesloten webwinkels. De sites Beslist.nl, Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl leveren hen kwalitatief de beste leads (potentiële klanten) op, aldus het net verschenen rapport.

Uit de samenvatting bij het onderzoeksrapport: "Zo’n kwart van de ondervraagden zegt met deze partijen een conversie tussen de 2 en 3 procent te scoren. Voor 13 procent van de deelnemers levert Kieskeurig.nl een conversie op van 5 procent en meer". Gemiddeld wordt een conversieratio genoemd van tussen de 1 en 2 procent.

Driekwart van de ondervraagden zegt Google AdWords en productvergelijkers in te zetten om klanten naar hun digitale assortiment te leiden.

Respondenten vinden de volgende middelen ‘belangrijk’ of ‘zeer belangrijk’ (beoordeling kwaliteit links ‘goed’ of ‘zeer goed’):

  • Adwords - 71 procent (60 procent)
  • Productvergelijkers - 71 procent (63 procent)
  • Zoekmachineoptimalisatie - 62 procent (49 procent)
  • E-mail - 50 procent (36 procent)
  • Affiliatemarketing - 33 procent (23 procent)
  • Banners - 22 procent (14 procent)

Afgelopen voorjaar deed het GfK onderzoek naar de wijze waarop Nederlanders productvergelijkingssites inzetten bij tijdens het online winkelen. Meer specifiek zoomde het onderzoek in op aankopen van elektronica. Daaruit bleek dat 70 procent van de Nederlanders geen productvergelijkers gebruikt voordat ze een aankoop gaan doen. Slechts 35 procent van de ondervraagden zegt dat ze, als ze een item via het web kopen, dat via een productvergelijker doen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies