Cowgirl in the Valley: Meeste Amerikaanse bedrijven asociaal

Vorig artikel Volgend artikel

Even Facebook of Twitter updaten tijdens je werk is net zo normaal als ’s avonds thuis of op je mobiel je zakelijke mail bekijken. Toch? Niet bij de meeste Amerikaanse bedrijven. Maar liefst 54 procent blokkeert sociale netwerksites,

Cowgirl in the Valley: Meeste Amerikaanse bedrijven asociaal

zo blijkt uit onderzoek. Medewerkers kunnen zich daardoor volledig op hun werk richten. 19 procent van de bedrijven in de US staat het gebruik alleen toe voor zakelijke doeleinden. Hoe old school kun je zijn? Werk en privé lopen tegenwoordig nu eenmaal door elkaar heen. Werkgevers die een beetje van deze tijd zijn weten dat werknemers die tijdens kantooruren ook actief zijn op sociale netwerken, niet minder productief hoeven te zijn. En werknemers die er niet mee om kunnen gaan vallen snel genoeg door de mand.

Ik verbaas me over dit soort onderzoeksresultaten. Zou het ook benauwd krijgen als ik bij een bedrijf zou werken dat dergelijke verboden oplegt. En hoe denken de CIO’s die aan het onderzoek deelnamen mobiele updates onder werktijd te voorkomen? Het past niet meer bij deze tijd en het laat zien dat er geen vertrouwen is tussen werkgever en werknemer. Nog belangrijker: compleet blokkeren van deze netwerken laat ook zien dat je als bedrijf nog niet hebt begrepen dat medewerkers die actief zijn in sociale netwerken ook een kans betekent. Iedere medewerker is immers een potentiële ambassadeur. 

Volgens mij zijn er in Nederland ook legio bedrijven die een dergelijk verbodbeleid voeren. Het doet me denken aan de tijd dat bedrijven op slechts enkele pc's internettoegang faciliteerden.

Hebben bedrijven die sociale netwerken blokkeren een punt of moeten ze zo snel mogelijk deze regels en verboden afschaffen?

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies