I Can Has Cheezburger telt 1 miljard pageviews

Vorig artikel Volgend artikel

De populaire site met grappige kattenfoto's is uitgegroeid tot een heus webimperium vann Cheezburger Network.

De site I Can Has Cheezburger startte 2,5 jaar geleden met de mogelijkheid om kattenfoto's van anderen te voorzien van grappige bijschriften. De site met lolcats werd een regelrechte hit en trekt inmiddels meer dan 200 miljoen pageviews per maand.

I Can Has Cheezburger telt 1 miljard pageviews

I Can Has Cheezburger vormt nu een onderdeel van een legertje humorsites. Sinds deze week heet het bedrijf uit Seattle, dat deze en andere lollige sites beheert, Cheezburger Network.

De site waarmee het allemaal begon telde dit weekend zijn miljardste pageview. Fans uploaden elke dag zeker tienduizend foto's en filmpjes. De site verkoopt ook boeken, zoals How to Take Over Teh Wurld: A LOLCat Guide 2 Winning, een bestseller volgens The New York Times. Een nieuwe directeur gaat Cheezburger Network uitbreiden met betaalde diensten en het licenseren van de content voor andere mediavormen. Ook komen er meer evenementen. Toen ICHC afgelopen zomer een bijeenkomst organiseerde rond een honkbalwedstrijd in het eigen Seattle kwamen 1300 fans opdagen.

De 31-jarige Ben Huh is oprichter en CEO van het Cheezburger Network. Volgens Huh bestond de community van I Can Has Cheezburger in het begin voornamelijk uit developers en technische mensen. Inmiddels trekt de community een zeer diverse doelgroep aan. Volgens Huh, is het daarom lastig om adverteerders aan te trekken. Zij willen liever een blog met een gefragmenteerde doelgroep. Echter in tegenstelling tot andere user generated platforms zoals Facebook en Youtube, is I Can Has Cheesburger vanaf het begin wel winstgevend.

Het hele interview met Huh, kan je lezen op Fast Company

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies