Mysteries vers van de pers: Taptoe wordt interactief

Vorig artikel Volgend artikel

Taptoe kent bijna iedereen, maar onlangs heeft dit tijdschrift een gedaanteverwisseling ondergaan. Inmiddels heet het "Taptoe Mysteries" en is met dit nieuwe concept een poging gedaan print en online sterker met elkaar te verweven.

Een review van deze website voor kinderen lees je hier, hoewel het nieuwe Taptoe zeker de moeite waard ia om zelf eens uitgebreid te bestuderen.

Mysteries vers van de pers: Taptoe wordt interactief

We beginnen met een kijkje nemen voor 'niet leden'. Na een splash page met reclame, kom ik op de homepage van de website terecht.

ScreenHunter_04%20Sep.%2019%2019.54

Ik doe net alsof ik het tijdschrift niet heb en begin te klikken op de site. Vrij snel ontdek ik dat ik via het kelderluik de site binnen kan, maar direct daarna verschijnt een melding dat je slechts 10 minuten mag rondkijken.

ScreenHunter_05%20Sep.%2019%2019.57

Ik klik even door, de wereld ziet er super spannend uit. Ik ben echt in een mysterieuze wereld beland... Na een aantal kliks komt ineens een boek omhoog. Heb niet direct door wat er gebeurt, omdat ik vrij veel tekst voorgeschoteld krijg in een ongemakkelijk te lezen lettertype. We gaan er even voor zitten:

ScreenHunter_06%20Sep.%2019%2019.58

Dan ontdek ik dat ik een verhaal moet luisteren (had mijn koptelefoon niet op). Dat gaan we maar doen dan. Een ontzettend spannend verhaal, voordragen door een echte 'voorlees-mannenstem' begint. Ik zit helemaal in het verhaal, maar geen van de antwoorden op de vragen die in het boek worden gesteld komen voorbij. Ik blijf luisteren, totdat er ineens een sirene afgaat. Wat nu? Ik word de wereld uitgezet door deze hond:

ScreenHunter_07%20Sep.%2019%2020.08

Blijkbaar klik ik vervolgens ergens verkeerd en verdwijnt dit schermpje. Ik word regelrecht teruggeworpen naar de homepage en kan me niet meer opgeven voor de nieuwsbrief. Zonde!

Eigenwijs als ik ben (en kids zijn nog veel erger!) kijk ik natuurlijk of ik nog een keer de kelder in kan. En dat is mogelijk! De 10 minuten waren dus niet eenmalig. Binnen een paar seconden kom ik weer vrij snel op hetzelfde punt terecht. Ik probeer nu eens een andere knop en kan een woord raden. Qua usability niet echt vriendelijk (je moet steeds slepen op een lettertje tot je de juiste hebt, heel vermoeiend) en omdat ik het woord niet weet kom ik er niet verder mee.

ScreenHunter_08%20Sep.%2019%2020.091

Daarnaast is dat boek ook weer in mijn scherm verschenen. Op geen enkele manier kan ik dat weg klikken en zodoende kun je dus niet terug naar de wereld waar we eerder in rondkeken. Foutje? Het is in ieder geval duidelijk dat hier ongeveer de weg dood loopt voor niet-leden.

Samenvattend over de ervaring voor niet-leden: dit is op het eerste gezicht een super spannende site, maar vrij snel ontpopt het zich als een nogal een frustrerend platform. Als bezoeker kom je er snel achter dat je lid moet zijn om het echt leuk te hebben op deze site.

Eigenlijk best zonde, want je kunt een platform als dit juist ook gebruiken om kinderen te enthousiasmeren over een tijdschrift als Taptoe. Het lijkt er nu eerder op dat kids die nog niet lid zijn ontevreden de site zullen verlaten. En wat je liever hebt is natuurlijk een kind dat zó enthousiast is geworden over het hele verhaal, dat hij of zij de ouders gaat vragen of het een abo op de Taptoe mag!

ScreenHunter_09%20Sep.%2019%2021.00

Goed. Nu duiken we de wereld in ons voordoend als Taptoe lid. Heb een kopie van het magazine voor me liggen en we starten natuurlijk vanaf dezelfde homepage. Nu ga ik echter via de deur naar binnen.

Als ik nog niet eerder ben geweest, moet ik me registreren. Voor kids is dit meestal een grote drempel, zeker omdat je ze nog niet echt 'lekker hebt gemaakt' met content die vrij toegankelijk is. Je hebt natuurlijk wel het magazine, wat voor de meeste kids de reden zal zijn om überhaupt naar de site te komen. Hopelijk is dat voldoende...

ScreenHunter_11%20Sep.%2019%2021.11

Binnen een aantal klikken zit ik eigenlijk weer op hetzelfde punt als toen ik stiekem binnen was gekomen via de kelder. Ik mag weer een gooi doen naar het mysteriewoord:

ScreenHunter_12%20Sep.%2019%2021.24

Enige verschil is dat ik nu mijn gegevens heb achtergelaten voor de registratie. Ik probeer het woord in te vullen wat in het magazine naar voren is gekomen, door het oplossen van puzzels en raadsels. Het woord is volgens mij "Duinpan", maar de site zegt dat het niet klopt:

ScreenHunter_13%20Sep.%2019%2021.25

Helaas, ookal heb ik het magazine, ik kan nu niet verder. Loop weer tegen dezelfde fout aan, dat ik het boek niet weg kan klikken... Dus ik stop er maar mee en bekijk nog wat andere details van het concept.

In het magazine wordt erg veel verwezen naar de site. Zo staat bijvoorbeeld op 1 van de pagina's: "luister naar dit mysterieverhaal op www.taptoe.nl." Lastig met dergelijke verwijzingen is dat je het niet snel op de site terugvindt. Je moet echt de moeite nemen de wereld in te duiken en te zoeken naar het luisterverhaal... Kan me voorstellen dat redelijk wat kids hierop afhaken, hoewel een deel van de kinderen (die echt helemaal te gek vinden) wel volhouden tot ze er zijn.

ScreenHunter_10%20Sep.%2019%2021.04

Aantal andere dingen die opvallen:

- De spot ter promotie van de nieuwe Taptoe is heel erg spannend. Denk dat kids hierdoor serieus getriggerd zullen worden de wereld in te duiken, dus ben erg benieuwd naar de resultaten!

- Het onderdeel "contact" is niet veel aandacht aan besteed en had best wat kindvriendelijker gemogen. Heel veel sites kunnen dat beter doen - waaronder Nickelodeon ook! - zodat kids hier een positiever gevoel aan overhouden en beter geserviced worden. Uiteindelijk wil je toch tevreden klanten...

- Hier en daar zitten nog redelijk wat usability- en stijlfouten in de site, waaronder bijvoorbeeld het geluid. Dat kun je nergens aan- of uitzetten. 

- De site maakt veel gebruik van popups, terwijl kids soms niet doorhebben dat hun ouders de popup blocker aan hebben staan. Deel van de content gaat dan dus volledig langs hen heen.

- Het overkoepelende verhaal komt erg spannend over en is vrij consequent doorgetrokken van het magazine naar online. Jammer is wel dat de visuele stijl van het magazine toch anders lijkt dan die van de website, met uitzondering van de lettertypes. 

Tenslotte een voorbeeldje van de promotie op overige platforms: Het team van Taptoe Mysteries maakt gretig gebruik van een groep op Hyves om te promoten, een fan-netwerkje rondom het concept te bouwen en een beetje research te doen. Slim om een bestaande site te gebruiken als 'aggregator' en niet alles zelf te willen ontwikkelen. Wees daar waar je doelgroep al is!

ScreenHunter_14%20Sep.%2019%2021.50

Concluderend: ik heb zelf een positieve indruk gekregen van het nieuwe concept van Taptoe. Het team probeert echt nieuwe dingen uit en zoekt constant de link tussen print & online. Qua website zitten er nog zeker verbeterpunten aan, variërend van usability tot toegankelijkheid. Denk in dat opzicht dat het team nog eens scherp moet kijken naar de doelstelling(en) van het platform. Maar, het lijkt me voor kinderen erg leuk dit avontuur in te springen, zeker als het onder schooltijd mag! Met wat extra punten op de i, zou dit wel eens een langlopend en succesvol concept kunnen worden. 

Deze review is onderdeel van een zich continu uitbreidende serie analyses van online marketing initiatieven (zoals websites, campagnes, social sites, branded games, etc.) die op doelgroep kinderen zijn gericht. Regelmatig verschijnen nieuwe reviews over websites, games, campagnes en dergelijke andere initiatieven op internet. Met zoekopdracht "kids" binnen DutchCowGirls kun je de overige artikelen gemakkelijk terugvinden.

Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies