eDay09: Map of the Market

Vorig artikel Volgend artikel

Onder leiding van Peter Olsthoorn krijgen we 4 sprekers te horen. Zij geven verschillende perspectieven om succesvol te zijn in de online markt. Tijdens de sessie krijgen we inzicht:  in consumentenmarkten, aanbiedersmarkten, buitenlandse markten en technologiemarkten. Iedere spreker is slechts 7 minuten aan het woord (al blijkt later wel dat de klok daar 9 minuten over doet ;-). 

eDay09: Map of the Market

Eerst Geert-Jan Smits van JungleMinds: het wordt steeds moeilijker om in de markt van betaalde content en services om geld te verdienen. Welke content kun je aanbieden tegen betaling? Je content moet uniek, maar dus niet gratis zijn. Een voorbeeld is Playboy, die heeft het nu moeilijk, want hier is voldoende alternatief voor te vinden online. Hoe kun je dat dan doen? Je kunt de content eerder beschikbaar zetten. UPC gaat tegen betaling on demand programma's eerder aanbieden dan de reguliere uitzendingen. Le Monde laat gebruikers betalen voor extra content; achtergrondsstukken en opinie. Of voorbeeld Wimbledon: tegen betaling kun je matches zien op 6 extra banen. Of content in betere kwaliteit beschikbaar stellen via alternatieve kanalen. Kijk naar de App store, en Amazon en Bol met de nieuwe e-readers.

Maar hoe bied je dit aan. We kunnen veel leren van de dating sites: betalen om content (in dit geval mensen) te zien, maar zorg wel dat je teast. Dus even die leuke mannen en vrouwen bekijken, waar jij wellicht mee kunt daten. Tegen welke prijs is de gebruiker bereid hier voor te betalen? Kleine bedragen, houd het laagdrempelig. Jamba laat je meteen een flink abonnenement afnemen. Wat inspiratie tot slot: Games en virtual goods, kijk naar de game industry: 12% van de Amerikanen heeft in het laatste jaar een virtual Good aangeschaft. Geert Jan verwijst naar de virtuele bloemen op Facebook, die zeer populair zijn. Het toekomstmodel is dan ook dat streaming een vlucht gaat nemen tegen betaling. Content en services, uniek, toegevoegde waarde. (geen dating  geen sex).

Volgende spreker is Dorrit Gruijters van InterimIC over Rusland, een BRIC land met een hoge economische groei. In juni 2009 is ze hier geweest, met een groep nieuwe media investeerders. De Russen zijn wel gewend aan een crisis zo af en toe, en zijn erg positief ingesteld: 'it's just a rainy day'. Momenteel heeft Rusland een internetpenetratie van 27%. De Russen waren voornamelijk eerst offline en zijn meteen naar web 2.0 doorgeschoten. Ze zijn heel interactief met een groot vertrouwen in nieuwe media (meer dan traditionele media). Livejourney heeft nu 23 miljoen gebruikers en Facebook 28 miljoen. Tip: gebruik social media dus in je e-business model. Mobiel heeft zelfs een penetratie van 134%, 32 miljoen Russen gebruiken mobiel. Zakendoen in Rusland betekent: nothing is at it seems, goed luisteren hoe zij de markt benaderen. Maar Russen zijn zeer emotioneel. creeer dus een band. Aan de Wodka! IMG_68061

Dan Marco van Heerde van Mobile Micro Jobs: wat zijn de trends waaruit het bedrijf is voortgekomen? Ter vergelijking, 1,3 miljard internetgebruikers wereldwijd en er zijn bijna 4 miljard mobiele gebruikers: mobiel gebruik is booming, maar dat wisten we al. We zijn connected, dus gebruik die mobiel voor een taak, bijvoorbeeld jij bent op een unieke locatie (in het museum) en maakt opnamen, of fotografeert ter plekke. Alle beelden zijn dan getagd. Tips van Marco: ideeen kunnen tegelijkertijd ontstaan bij je concurrent, be motivated by this. Dan is het blijkbaar een goed idee! Denk in mogelijke partnerschappen en niches, Wees open met je ideeen.

Peter Hesselink van Ilse Media: hij helpt ons met de vraag: Wat moet ik doen om in de toekomst succesvol te blijven? Zorg dat je inzicht hebt in de markt, maar kijk naar de gebruiker, wat zijn zijn / haar behoeftes. User Insight: Motiveren, Luisteren en Uitvinden. Voorbeelden: Startpagina en Kieskeurg, wat ooit is begonnen met inzicht krijgen in behoeftes. Tips: Nummer 1, organiseer het contact, verstop dit niet op je site, integreer het in de manier van werken, geef de gebruiker een stem en zet de gebruikersbehoefte op de agenda. Ga het contact aan op diverse wijzen, van blogs, tweets tot gebruikersfora.

Map of the Market samenvattend: luisteren naar je doelgroep en zeker wat interessante tips ontvangen. Maar vooral een goede bevestiging wat we eigenlijk al wel een beetje wisten.

Annemiek Moerman

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies