Yahoo! Kids – wat doen zij online voor kinderen?

Vorig artikel Volgend artikel

Yahoo heeft een redelijk online platform voor kids in de US, ooit gstart als Yahooligans in 1996.

Het platform van vandaag bevat veel content, waaronder spelletjes, filmpjes en allerlei andere ‘leuke extra’s voor kids’.

Wat is dit voor site en waarom richt Yahoo zich eigenlijk op kids?

Yahoo! Kids – wat doen zij online voor kinderen?

Wat de site bevat is samengevat in een kort overzichtje onderaan de site:

yahoo3

De homepage spettert op je af, het design is duidelijk voor kids gemaakt en spreekt ze ongetwijfeld aan. De content wordt op een speelse manier gepresenteerd, hoewel er wel veel (niet zo makkelijk te lezen) letters staan, trouwens.

Op de homepage is meteen duidelijk dat op deze site display advertising wordt verkocht. Op dit moment is een ‘branded skin’ (achtergrond) en ‘road block’ (banner positie is 100% ingezet voor deze adverteerder) van een Disney film te zien.

yahoo1

Als je naar beneden scrollt word je overladen met nog meer content, waarvan de games en video’s het meest eruit springen. Naast deze duidelijke onderdelen, vind je ook nogal wat 'frutsels' (van die dingen waarvan mensen denken: "dat vinden kinderen vast ook nog leuk!").

y2ahoo

Wie is bijvoorbeeld Earl? Als je erop klikt, zie je dat je vragen kunt insturen voor deze dorky cartoon character. Hij geeft (hopelijk) antwoord op je vragen, maar het werkt alleen niet helemaal lekker… Grappig is dat hij wel gekke vragen beantwoordt, bijvoorbeeld: “Waarom moeten we soms overgeven?”. Daarnaast kun je zoiets als site goed gebruiken om te peilen wat bij kids speelt, ook handig. Wel weer jammer: Earl schrijft met kleine lettertjes, daar houden kids meestal niet van…

yahoo8

Goed, verder naar 1 van de andere – naar mijn mening – bijzondere onderdelen, e-cards. Kinderen vinden e-cards vaak best wel leuk, mits goed uitgevoerd. Het is als site ook een tricky onderdeel, omdat het niet altijd helemaal te ‘beveiligen’ is als kids zelf teksten invoeren. Ook is het vaak een werkje wat een redactie niet makkelijk zelf kan doen, meestal moet er toch een designer ingezet worden… Goed, hoe heeft Yahoo dit gedaan?

yahoo9

Blijkbaar gebruiken zij veel properties van hun ‘partners’ om e-cards mee te maken. Ze zijn echter wel een beetje plat. Had animaties verwacht, maar het blijken gewoon simpele plaatjes te zijn. Jammer dat we hiervan geen concrete resultaten kunnen zien ergens…

Als we doorgaan naar het filmpjes onderdeel, lijkt dit gevuld te zijn met voornamelijk trailers. Wel van populaire series, bandjes, films, enzovoort, maar in hoeverre in dit nog onafhankelijke redactie te noemen?

yahoo4

Niet dat dat perse altijd zo hoeft te zijn, maar in hun ‘parents area’ noemen ze dit duidelijk. Ook de omschrijving van de site richting ouders is nogal onschuldig geschreven:

yahoo6
yahoo7

Je kunt je afvragen of deze aanpak handig is. Yahoo! Kids doet alsof het een onbaatzuchtig project is, alleen maar om ouders blij te maken en hun kinderen een veilige omgeving op internet te geven… Maar op de site staat wel behoorlijk wat advertising, die niet overal als zodanig bestempeld is. Niet helemaal netjes van Yahoo, zeker niet als je stellig beweert dat de site het welzijn van kids voorop stelt en nergens omschrijft hoe je met advertising omgaat. Begrijp me niet verkeerd, advertising richting kids is niets mis mee. Maar, wees dan wel open en eerlijk over wat je doet.

Wat ouders overigens vast wel interessant vinden – maar vraag is of kids dit echt gebruiken – is de Study Zone. Hierin wordt veel informatie geboden, het lijkt wel een soort encyclopedie, mede mogelijk gemaakt door partners van Yahoo. Jammer dat kids zoveel tekst wordt voorgeschoteld (m.u.v. een aantal filmpjes) en ze niet vaker op een interactieve manier worden betrokken bij onderwerpen. Daar biedt het internet juist zoveel mogelijkheden voor! Ook jammer is dat bij sommige onderwerpen kinderen lekker worden doorgestuurd naar andere sites, daar was blijkbaar geen partner voor:

yahoo10

Concluderend: de Yahoo! Kids website (US) lijkt niet echt een strategie te hebben en is een verzameling van allerlei dingen die mogelijkerwijs leuk zouden zijn voor kids. De site wordt redactioneel ingevuld aan de hand van content die partners beschikbaar stellen, zonder een duidelijk kader. Het platform is naar mijn idee vooral opgezet om ouders te pleasen en Yahoo als likable merk neer te zetten, maar niet zozeer vanuit het perspectief van het kind.

Deze review is onderdeel van een zich continu uitbreidende serie analyses van online marketing initiatieven (zoals websites, campagnes, social sites, branded games, etc.) die op doelgroep kinderen zijn gericht. Regelmatig verschijnen nieuwe reviews over websites, games, campagnes en dergelijke. Met zoekopdracht "kids" binnen DutchCowGirls kun je de overige artikelen gemakkelijk terugvinden.

Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies