Delen via Facebook populairder dan delen via e-mail

Vorig artikel Volgend artikel

Een goede graadmeter voor het meten van de populariteit van je site vind je terug in de rauwe data, bijvoorbeeld via Google Analytics. Voor social networks zou je kunnen kijken naar het aantal leden, gecombineerd met de bezoekersaantallen en pageviews. Een andere manier is kijken naar de hoeveelheid content die er gedeeld wordt op een netwerk. 

Delen via Facebook populairder dan delen via e-mail

Diverse nieuwsplatformen en blogs bieden lezers tegenwoordig namelijk de service om met een simpele druk op de knop content te delen met anderen. Een van de aanbieders van die dienst is het bedrijf AddToAny en zij kwamen na analyse van hun cijfers tot de conclusie: Facebook is populairder dan e-mail.

Volgens AddToAny wordt 24% van het totaal aantal gedeelde items gestuurd naar Facebook. Daarmee loopt het ruim voor op delen via e-mail, dat slechts in 11,1 procent van de gevallen gebeurt. Overigens zit moet e-mail ook oppassen voor Twitter, dat met 10,8% niet ver weg is. Niet geheel verrassend is het lage percentage dat naar MySpace gaat (5%), maar wel verrassend is het dat delen via Digg of LinkedIn ook nauwelijks gebeurt (resp. 4,4 en 0,4%). 

De volledige cijfers:

addtoany-graph

De service AddToAny wordt voornamelijk gebruikt op Amerikaanse platformen, wat enige invloed op de cijfers en de genoemde sociale netwerken heeft. Maar het wordt steeds duidelijker dat het bereik van sociale netwerken wereldwijd breder begint te reiken dan e-mail. Een conclusie die ook valt te lezen in onderstaand rapport van Nielsen, waarin vermeldt staat dat eind 2008 zo'n 66,8% van de internetters wereldwijd lid waren en actief deelnamen aan een sociaal netwerk, waar slechts 65,1% gebruik maakte van e-mail.


Nielsen Globalfaces

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies