Play It Forward: Draag je steentje bij aan een betere wereld

Vorig artikel Volgend artikel

Soms verbaast het je dat een bepaald online idee nog niet eerder bedacht werd. Hoe kon het bijvoorbeeld zo zijn dat er al wél zoiets als Sellaband bestond - waarin een online community een nieuwe band of artiest groot kan maken door er een geldelijk aandeel in te kopen - maar hetzelfde model nog niet voor ontwikkelingshulp werd ingezet?

Want dat is eigenlijk precies wat PIF (Play it Forward) World doet: Op de site vind je talloze ontwikkelingsprojecten over de hele wereld. Van extreme honger en HIV/Aids tot het beschermen van wildlife of het bouwen van scholen. Jij kiest zelf welk project je het meest aan het hart gaat, of je verzamelt juist meerdere projecten tegelijk in je portfolio.

Play It Forward: Draag je steentje bij aan een betere wereld

Op een virtuele wereldkaart zie je precies waar alle projecten zijn en als je ze aanklikt lees je er alle achtergrondinformatie over, inclusief het bedrag dat ze nog nodig hebben om hun doelstellingen te verwezenlijken. Je doneert in credits, van ten minste 5 euro per stuk.

Zo gauw het totaalbedrag bereikt is gaat het project daadwerkelijk van start. In tegenstelling tot wat bij veel bestaande goede doelen het geval is gaan de inkomsten voor de volle 100% naar het betreffende project. Play it Forward B.V. zegt zelf uit de donaties of site geen inkomsten te krijgen.

Maar PifWorld gaat nog een stapje verder. Wie een project gevonden heeft kan vervolgens vrienden, familie en collega's uitnodigen om dit project te ondersteunen. Zo kun je samen met je echte en virtuele vrienden wereldwijd projecten realiseren, en dat is hartstikke mooi natuurlijk.

Wie verder wil gaan dan dat kan zelfs Ambassador van een project worden: Door er actief over te gaan bloggen, feesten of inzamelingen te organiseren er nog meer aandacht en geld voor te realiseren.

Zodra een project van start gaat wordt je vervolgens door de betrokken partnerorganisatie die het project ter plekke uitvoert op de hoogte gehouden van de voortgang. Zo kun je ook daadwerkelijk zien hoe jouw investering van de grond komt.

De site van PifWorld steekt goed en mooi in elkaar en ik heb er dan ook zeer veel vertrouwen in dat dit project een groot succes kan worden. Natuurlijk kenden we in Nederland al iets langer de 1% Club maar ik denk dat deze internationaal georiënteerde aanpak wellicht op meer succes kan rekenen.

Grote makke zijn natuurlijk de projectupdates vanuit het betreffende ontwikkelingsland; veel donateurs hebben bij andere goede doelen de ervaring niet veel terug te zien van het eindresultaat. Ik ben in elk geval bereid een paar donaties te doen om de proef eens op de som te nemen, ik laat het jullie weten!

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies