Vliegtuig gecrashed bij Schiphol: Twitter verslaat live

Vorig artikel Volgend artikel

Noem het ramptoerisme of meedeleven: na het zojuist gebeurde vliegtuigongeluk vlakbij Schiphol met een Turkse Boeing zijn online direct duizenden mensen op de been om de ramp te volgen en zelfs te verslaan. Vooral Twitter blijkt opnieuw een leidende rol in nieuwsvoorziening te nemen, zelfs CNN verwijst op dit moment naar Twitter voor het laatste nieuws.

Vliegtuig gecrashed bij Schiphol: Twitter verslaat live

De meeste tweets - die voor de buitenstaander op Twitterfall chronologisch te volgen zijn - berichten op dit moment over het te verwachten aantal doden. Terwijl Nu.nl het toestelnummer - 1951 - al noemt berichten zij ook dat zeker 50 passagiers het vliegtuig al levend zouden hebben verlaten. CNN en BBC nemen al deze berichten en ook de eerste foto die op AD.nl verscheen direct over.

Op twitter roept @Theatman zojuist dat de eerste bewegende beelden nu te zien zijn op Nederland 1, dus zapt iedereen van RTL naar de publieken. Ondertussen haast CNN zich te zeggen dat de Turkse luchtvaartmaatschappij tot voor kort niet in Nederland heeft mogen vliegen ivm zijn slechte reputatie op gebied van vliegtuigonderhoud. Dat blijkt niet waar: Turkish Arilines behoort wel degelijk tot de veilige luchtvaartmaatschappijen binnen Europa.

Er verspreid zich meer inaccuraat nieuws, zoals het gegeven dat een Schiphol official zou hebben bevestigd dat er doden zijn gevallen terwijl er op dit moment nog geen officiële uitspraken zijn gedaan over overledenen. Gelukkig zitten er tussen de sensatiezoekers ook velen die dit soort berichten direct ontkrachten.

En ondertussen kijk inmiddels de hele wereld mee naar de live webstream van de NOS, die direct op Twitter gepost werd. GeenStijl heeft als eerste een closeup shot van het vliegtuig en iemand heeft de exacte locatie van de crash al op Google Maps gevonden.

Ik weet dit alles niet omdat ik zelf de TV aan heb, ik lees het allemaal op Twitter. Een bijzonder staaltje nieuwsvoorziening.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies