Sneak preview: Flaironline.nl

Vorig artikel Volgend artikel

Nog een paar weken en dan is het zover: dan gaat de nieuwe website van tijdschrift Flair online. En die nieuwe site is niet zomaar weer zo'n tijdschrift-site...

Sneak preview: Flaironline.nl

De meeste tijdschriftensites in binnen- en buitenland bevatten naast de welbekende marketinginstrumenten (abonnee worden, shoppen, reisjes boeken) een hele bak content over net zoveel uiteenlopende onderwerpen, zoals ook de papieren variant. Van mode tot beauty, van columnist tot "de lezer zelf aan het woord", van shoptips tot horoscoop. Het is -om heel eerlijk te zijn- allemaal één pot nat en *ahum* behoorlijk uitgekauwd. 

Bij Flair besloten we het helemaal anders aan te pakken. We stelden twee dingen centraal: vriendinnen zoeken en vinden en het fenomeen "mini-community". 

Zelf geloof ik nog steeds heilig in online communities. Zo zien we dat het forum en blog van Viva.nl maandelijks ruim 500.000 unieke bezoekers trekt. Reden: het delen (en lezen) van meningen van gelijkgestemden. En natuurlijk kennen we allemaal de resultaten van HyvesFacebook, Myspace, etc. 

Online communities zijn bovendien echt een vrouwending. Vaak zorgen vrouwen op bovenstaande sites voor meer dan 60% van de pageviews en zijn ze vele malen actiever (in het maken van vrienden en posten van berichten) dan hun mannelijke online vrienden. Vrouwen zijn immers communicatiever en delen graag veel met elkaar, ze zijn loyaal en promoten vaker dan mannen de diensten en producten waar zij een positieve emotie bij ervaren.

Tegelijkertijd signaleerden wij de trend "defriending". Na al dat sociaal genetwerk van de laatste jaren, ervaren steeds meer mensen profielensites als een een mogelijke inbreuk op hun privacy en ervaren zij de populairiteitscontest ("Ik heb lekker meer vrienden dan jij") als een zeer irritant bijgevolg. Online vriendschappen worden steeds vaker beoordeeld op kwaliteit ipv kwantiteit en er zijn zelfs signalen dat online vriendschappen die niet aan de verwachtingen voldoen, worden verbroken.

Dit neemt niet weg dat vrouwen wel degelijk graag met andere vrouwen willen praten over de onderwerpen die hen aan het hart gaan, dat ze graag online nieuwe mensen leren kennen en dat zij op zoek zijn naar advies, herkenning en informatie vanuit peers. Een enquête onder onze bezoekers bevestigde bovenstaande onderbuikgevoelens.

Mini communities oftewel: clubs

De nieuwe site van Flair zal straks dan ook bestaan uit een collectie clubs. Iedere bezoeker kan zelf een club opstarten welke onder meer bestaat uit een eigen weblog, forum,  fotoalbum en een shoutbox. Andere clubleden kunnen gebruik maken van deze tools en op deze manier een eigen online plek beginnen omtrent onderwerpen als trouwen, zwangerschap, samenwonen, etc. Naast thema's worden alle clubs getagd met behulp van emoties en met behulp van de zoekfunctie zijn de clubs ook zo terug te vinden. Naast vriendinnenclubs voor en door de bezoekers, zal de Flaironline redactie ook redactionele clubs opstarten. Met daarin bijvoorbeeld de laatste webtips of de leukste online spelletjes. 

Nieuw?

Natuurlijk is dit concept niet 100% uniek. Sites als Ning, Clubs.nl, Cafémom.com maar ook Googlegroups omvatten al min of meer dezelfde functionaliteiten. Nieuw is wel dat we in samenwerking met ontwikkelaar React het concept zo simpel en vrouwelijk mogelijk hebben gemaakt, zodat het straks letterlijk voor iedere vrouw heel gemakkelijk is een vriendinnen club te starten / onderhouden. Ons streven is de site zo laagdrempelig mogelijk te maken. In die zin is het zelf gemakkelijk aanmaken van een eigen forum behoorlijk uniek, zeker in combinatie met het fenomeen 'vriendinnen'.

De aankomende weken zijn we druk bezig met de laatste gebruikerstesten en de migratie van de huidige (forum) community. Na livegang zal moeten blijken of we het met dit idee bij het juiste eind hebben gehad en of we de bestaande gebruikersgroep meekrijgen in het nieuwe concept. Een interessante fase en ik zal proberen jullie via Dutchcowgirls hiervan op de hoogte te houden. 

Tenslotte ben ik natuurlijk enorm benieuwd naar jullie feedback op dit concept. Voor de volledige screenshots: klik hier voor de homepage en hier voor een clubpagina.

Algemene info Flair

Voor de geinteresseerde nog even wat info over Flair. De lezeres van Flair is rond de 30, heeft meestal een vaste relatie en is de spil van familie- en vriendenkring. Ze is veelal moeder van jonge kinderen of denkt na over het moederschap. Ze werkt voor haar plezier, maar is geen carrièrevrouw. Ze houdt van winkelen, uitgaan, mode, films, muziek, koken en romantiek. Ze is emotioneel ingesteld, open en staat positief in het leven. Ze is nieuwsgierig en soms een tikkeltje onzeker. Ze blijft graag op de hoogte van trends en is vooral gericht op haar directe omgeving. Flair wordt wekelijks verspreidt in een oplage van ruim 120.000 en bereikt volgens de Nom Print Monitor 767.000 mensen. 

De website Flaironline bereikt maandelijks zo'n 200.000 unieke bezoekers. Doelstelling is om met de nieuwe site het bereik in 2009 met 35% toe te laten nemen.

Full disclosure: ik ben als manager bij Sanoma Uitgevers verantwoordelijk voor o.a. Viva.nl, Flaironline.nl en spot-a-shop.nl en zodoende direct betrokken bij de ontwikkeling van deze site.

Sanne Walvisch

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies